Konflikten i hamnen drabbar exporten

Konflikten på APM Terminals är allvarlig och drabbar hela Göteborgs Hamn. – Det kan inte få fortsätta så, det är inte hållbart, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

ANNONS
|

Den infekterade konflikten mellan APM Terminals och Hamnarbetareförbundet, påverkar nu ryktet för hela Göteborgs Hamn, vilket GP tidigare berättat om. – Det är ju olyckligt när man inte kan räkna med att det alltid funkar. Ett godsnav som Göteborg ska hela tiden kunna tjäna industrin och våra kunder. Och blir det störningar är det jätteallvarligt. Det kan inte få fortsätta så, säger Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt. – Dessa konfliktfrågor får spin-off på svensk industri och drabbar pappersbruk och fordonsindustri. Det är inte hållbart, säger han och konstaterar att parterna verkligen måste sätta sig ner och lösa problemen.

Desto gladare är han över OECD:s färska rapport – The Impact of Megaships, som slår fast att Göteborgs Hamn är det viktigaste import- och exportnavet i hela Sverige, och att hamnen måste fördjupas för att säkra transporterna. – Det är väldigt roligt att OECD har gjort en sådan djupanalys av Göteborgs Hamn och att utredaren sticker ut hakan och går ganska långt i sina rekommendationer till svenska regeringen, säger Magnus Kårestedt.

ANNONS

Utredaren kritisk

OECD:s utredare Olaf Merk riktar kritik mot att ett så sjöfartsberoende land som Sverige saknar en nationell hamnpolitik. – Det är viktigt med en nationell samsyn på investeringar i hamn och sjöfart. Göteborgs Hamns strategiska roll som landets port till världen bör erkännas i större utsträckning, skriver Merk och efterlyser fördjupade farleder i hamnen.

Det ligger precis i linje med var Göteborgs Hamn vill, som så sent som i september var i kontakt med regeringen om att det är nödvändigt att fördjupa farleden och invid kajerna med fyra meter för att klara av dagens gigantiska containertrafik. Men en sådan mångmiljardinvestering klara inte bolaget självt. EU har redan pekat ut de fem hamnar och godsstråk som man anser är viktigast i Sverige, och Göteborg är en av dem. – Då krävs det att svenska regeringen hänger på. När EU satsar krävs det att staterna satsar också, säger Magnus Kårestedt.

Ingen respons

Ännu har Göteborgs Hamn inte fått någon respons på sin begäran. Diskussionen om vilka nationella infrastrukturprojekt man ska satsa på under den kommande tiden pågår. – Vi utgår fortfarande att Göteborgs Hamn finns med där. Det vore riktigt illa om man inte ser den som det största godsnavet och vilka förutsättningar som krävs. Vi kommer att kämpa för detta, och det viktiga är att det är en nationell investering och inte något som bara göteborgarna vill ha. Detta är nödvändigt för att riket ska kunna behålla direkttrafiken till Asien och andra världsdelar, säger Magnus Kårestedt.

ANNONS

Göteborgs Hamn ser redan i dag att man börjat nå havsbotten för vad man kan klara av för jättefartygen. – Vi klarar storleksordningen, men de kan inte komma fullt lastade, utan man har fått lägga restriktioner på dem annars skulle de gå på grund. De kommer lastade precis så mycket att de klarar sig in och ut och det känns inte riktigt bra, säger han.

ANNONS