Lindex, Kapp-Ahl och H&M kommer hädanefter att ta betalt för platskassar. Arkivbild.
Lindex, Kapp-Ahl och H&M kommer hädanefter att ta betalt för platskassar. Arkivbild.

Handeln tvingas ta krafttag mot plasten

ANNONS
|

Klädkedjorna Lindex, Kapp-Ahl och H&M kommer därför från månadsskiftet att ta betalt för platskassar, som ett led i initiativet att minska plastförbrukningen.

Butiker har inlett projekt med tygkassar som kunderna får låna, eller uppmanar kunderna att använda samma plastpåse flera gånger för att man sedan ska kunna returnera den och få en krona tillbaka.

Initiativet omfattar inte plast som används inom e-handeln.

Tvingas informera

Enligt den nya EU-förordningen måste kedjor som har plastkassar informera om hur dessa påverkar miljön, vilka fördelar som finns med en minskad förbrukning av plast och vilka åtgärder som kan vidtas. Dessutom måste företag som tillverkar plastkassar i Sverige rapportera statistik till Naturvårdsverket.

ANNONS

På matkedjan Coop säger presschefen Tobias Rydergren att man kommer att gå ut i sina digitala kanaler och informera kunderna. Samtidigt inser han att det inte räcker.

- Vi kommer att behöva göra andra saker i butikerna i hur man informerar vid kassalinjen. Man kanske behöver förtydliga ytterligare på själva kassen.

Bäst vore att fler kunde använda sig av en stryktålig kasse som går att använda flera gånger, enligt Rydergren.

Tror på stor effekt

Matkedjan Ica rekommenderar också sina kunder att använda flergångskassar. I enstaka butiker kostar dessa lika mycket som en vanlig kasse.

Naturvårdsverkets mål är att minska förbrukningen till max 90 kassar per person och år till december 2019 och max 40 kassar per person och år 2025. Dagens EU-snitt ligger på 198.

Maria Smith, chef för hållbarhetsstrategi på Ica, tror att informationskravet kommer att falla väl ut.

- Jag tror att det kommer att ge en stor effekt. En anledning till det är att vi kan se att svenskarna blir mer medvetna och vill göra hållbara val i större utsträckning. Jag tror att det här är ett område där man gör en beteendeförändring som konsument, men om det räcker hela vägen är svårt att sia om, säger hon.

ANNONS

Saknas statistik

Enligt Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, saknas statistik över hur många plastkassar som används i Sverige, men det finns anledning att tro att vi ligger över snittet, säger han till Dagens Industri.

Förutsättningarna i Sverige är dock annorlunda jämfört med i andra EU-länder.

- Därmed inte sagt att vi inte har några utmaningar, men vi har inte ett omfattande nedskräpningsproblem med plastbärkassar i Sverige. De fyller också en viktig funktion i vårt avfallshanteringssystem.

TT

ANNONS