Jinghua Su, ordförande för GSR Capital och Stefan Tilk, vd och koncernchef Nevs, skrev i dag under ett samarbetsavtal. I bakgrunden bland andra statsminister Stefan Löfven och Nevs huvudägare Kai Johan Jiang.
Jinghua Su, ordförande för GSR Capital och Stefan Tilk, vd och koncernchef Nevs, skrev i dag under ett samarbetsavtal. I bakgrunden bland andra statsminister Stefan Löfven och Nevs huvudägare Kai Johan Jiang.

Kinesisk miljardinvestering i Trollhättan

Elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan får ett tillskott på cirka fyra miljarder kronor via ett investeringsavtal med kinesiska GSR Capital. Det kinesiska företaget planerar också att starta batteritillverkning på Nevs fabriksområde.

ANNONS
|

500 miljoner amerikanska dollar, omkring fyra miljarder kronor. Nevs får en ordentlig förstärkning när samarbetet med GSR Capitals nu är förhandlat och klart.

- Det viktigaste är att vi får in en investerare direkt i Nevs AB, som gör att vi kan undvika den stress vi har ibland med att få betalt från Kina i tid, säger Nevs vd Stefan Tilk till TT.

ANNONS

- Att vi får in fyra miljarder kronor, på kontot så att säga, gör det mycket lättare att navigera framåt.

GSR Capital köpte i höstas stora delar av Nissans batteriverksamhet. Utöver investeringen i Nevs har det kinesiska investeringsbolaget nu planer på att etablera en fabrik för sammansättning av batterier i Trollhättan.

Enligt Jianghua Su, en av ordförandena i GSR Capital, ska fabriken ha kapacitet att leverera batterier till mellan 400000 och 500000 elbilar.

- Det är i första hand för Nevs, men vi får också kapacitet för att leverera till andra, säger han.

Bilar i Trollhättan?

Nevs köpte för några år sedan huvuddelen av konkursboet efter Saab Automobile och har, efter en tid i rekonstruktion, de senaste åren tecknat en lång rad olika samarbetsavtal.

När det kan byggas bilar på svensk mark igen är fortfarande oklart. Men enligt Nevs grundare och majoritetsägare Kai Johan Jiang kan det bli så tidigt som slutet av i år.

ANNONS

- Nu har det gått sex år och nu börjar det hända något. Vi kommer att börja bygga första bilen här i Trollhättan någon gång i slutet av det här året, säger han.

GSR:s investering i Nevs görs i form av ett konvertibelt lån, som kommer att omvandlas till aktier i Nevs. Avtalet presenterades på en presskonferens i Trollhättan, där bland andra statsminister Stefan Löfven medverkade.

- Att ha gått ifrån en nedläggning av en Saabfabrik till att ha kommit så här långt och få ytterligare finansiella resurser för bilproduktion här, det är väldigt starkt, säger Löfven.

Ny fabrik

Den första Nevsbilen, en testbil med tydliga drag av Saab 9–3, rullade ut från bolagets fabrik i kinesiska Tianjin i december. Förhoppningen är att de första elbilarna ska kunna säljas under hösten.

Enligt uppgifter till SR Ekot planeras även en fabrik i Shanghai, vilket bekräftas av Stefan Tilk.

ANNONS

- Får vi chansen att vara med utan att det kostar oss pengar, då är jag gärna med och skapar en fabrik i Shanghai, säger han.

- Men inte bara en fabrik, utan även ett innovationscenter mellan Sverige och Kina. De förhandlingarna håller vi på med just nu och vår förhoppning är att vi eventuellt kan ta det första spadtaget i juni.

TT

Fakta: Nevs

National Electric Vehicle Sweden, förkortat Nevs, köpte huvuddelen av Saab Automobiles konkursbo 2012.

Efter svårigheter med att få in kapital sattes företaget i rekonstruktion 2014. Denna avslutades i april 2015 med att skulder på cirka 300 miljoner kronor blev avskrivna.

Bolaget har sedan dess skrivit en lång rad samarbetsavtal, bland annat skrevs i höstas ett stort samförståndsavtal med kinesiska Didi, som har en verksamhet liknande taxitjänsten Uber.

Nevs huvudkontor ligger på det gamla Saabområdet i Trollhättan. Bolaget har dock också en elbilsfabrik i Tianjin i Kina och förhandlar just nu om ett samarbete kring en fabrik i Shanghai.

ANNONS