Kaféägare i Göteborg tror på färre fik

ANNONS
|

I dag slår portarna till Svenska Mässan upp till vad som är Europas största kaffemässa: World of Coffee. Under tre dagar kommer kaffeproducenter, rostare och baristor presentera det senaste inom kaffeindustrin.

En av dem som kommer besöka mässan för att hämta inspiration är Marc Nöller, som har drivit olika kaféer i Göteborg i över 22 år. Han berättar att kvalitet i koppen på Göteborgs fikaställen har höjt avsevärt det senaste decenniet.

– För tio år sedan kunde man köpa en dubbel espresso som var av nästan oförskämt dålig kvalitet. Men i dag är konkurrens betydligt hårdare och man blir man inte långvarig i branschen om man serverar den typen kaffe, berättar han, samtidigt som han häller upp en caffè latte bakom disken i det som är hans fjärde kafé i ordningen: Doppio på Linnégatan.

ANNONS

Kaféstaden Göteborg har förändrats på framför allt två sätt: Kedjorna har stärkt sin ställning och fler baristor som betraktar kaffe som en hantverksprodukt har öppnat. Men nu tror Marc Nöller att centrala Göteborg börjar närmar sig en gräns för hur många kaféer som det finns utrymme för.

– Jag tror att marknaden definitivt är mättad. I dag är det betydligt fler kaféer till salu och jag skulle säga att priset för att köpa ett kafé har sjunkit med minst 30 procent de sista tio åren, säger han.

Men även om expansionen av antalet kaféer kommer att sakta in i Göteborg, så lär göteborgarna fortsätta att lägga mycket pengar på sina kafébesök. Kafébranschens försäljning i Sverige växte med 71 procent – eller tre miljarder kronor – mellan 2007 och 2014. Motsvarande utveckling för hela restaurangnäringen var 38 procent.

En av förklaringarna till kaféboomen är kedjorna. De har tagit en stor del av den växande kafékakan genom att utgöra substitut till lunchrestauranger, och genom att ha långa öppettider.

Espresso House gjorde sin första etablering i Göteborg 2001, och i dag har kedjan 20 kaféer i Storgöteborg. Dessutom har Le Pain Francais och Condeco nio respektive sex ställen vardera.

Men att kedjornas expansion kan leda till ett likriktat kaféutbud är inget som John Nylén, vd för Espresso House Sverige, oroas över.

ANNONS

– I Sverige utgörs kafémarknaden fortfarande till 90 procent av lokala aktörer. Det finns en stark konditorikultur i Sverige som innebär att folk tenderar att gå till mindre kaféer – vilket talar för att bredden kommer att bestå, säger han.

I relation till sin storlek är Göteborg den staden där Espresso House har expanderat kraftigast. Även om John Nylén inte tror på någon mättnad vad gäller kaffedrickandet, så spår han att antalet nyöppnade kaféer per år inte kommer att öka på samma sätt som tidigare.

– Espresso House kommer inte ha samma tillväxttakt vad gäller nyetableringar i Göteborg de närmaste åren. Visst kommer vi att öppna fler, men i första hand kommer vi att fokusera på andra städer, säger han.

ANNONS