IT-säkerhet i fokus för växande konsultbolag

IT-företaget Xenits anställda har en medelålder på 27 år och företaget har hunnit med både rakettillväxt och växtvärk på sina åtta år. Nu vill vd Linus Lindström få företaget att fortsätta växa – och få kunderna att investera i en ordentlig brandvägg.

ANNONS
|

Ni levererar bland annat IT-säkerhetslösningar till era kunder. Har företagen koll på hur starkt skydd de måste ha?

– Ja och nej. Medvetenheten har ökat. Förr kunde ett företag ha sina servrar i ett gammalt städskåp utan lås. Då kunde vem som helst gå in och plocka ut ett helt backupband. Nu har de flesta utlokaliserat sina servrar till professionella datacenter med ordentliga säkerhetsklassificeringar och passerkort. Men överlag är säkerhetsnivån för låg, hos såväl privatpersoner som myndigheter, organisationer och företag.

Varför tror du det fortfarande ser ut så?

– En vanlig invändning är att företag inte anser att deras information är så pass känslig att det gör något om den kommer i orätta händer. Samtidigt är informationen fortfarande viktig för det företaget. Om man inte har tillräckligt hög säkerhet kan någon gå in och förvanska filerna. Ett kryptovirus går till exempel ut på att förövaren infekterar ett företags eller en privatpersons filer, krypterar dem, och sedan begär en lösensumma för att låsa upp dem.

ANNONS

Genom att inte ta IT-säkerhet på allvar öppnar du också upp för förövare att använda dina system för att utföra angrepp på andra. Det gäller även oss hemanvändare, med tanke på allt som kopplas upp idag – kameror, telefoner, garageportar, lampor. Det känns kanske inte så farligt om någon hackar sig in i ditt nätverk och kan tända och släcka din lampa. Men om den personen har hackat sig in i en miljon lampor och riktar den kapaciteten mot ett mål går det att göra stor skada.

Ni kommer med de här råden i rollen som säljare. Är det svårt att få gehör då?

– Det är en utmanande sits. Folk säger ofta det: ni vill ju bara sälja. Och visst vill vi det, men vi jobbar inte främst med volymförsäljning. För oss är relationer viktigare. Det innebär att vi jobbar med ett fåtal kunder, som vi vill vara betrodda rådgivare åt. Den rollen tror jag inte IT-konsulter historiskt har haft.

Du och Robin Kindberg lämnade trygga anställningar för att starta eget. Vad fick er att vilja sluta?

– Vi var på ett tillväxtbolag i Alingsås i många år. Där lärde vi oss yrket, från att installera skrivare hos den lokala bygghandeln till att hjälpa flygbolag med deras distansarbetslösningar. Men som konsult satt man mycket ute hos kunden, istället för inne på företaget med kollegorna. Vi hade en annan filosofi. Efter att ha pluggat affärsinriktad projektledning på IHM insåg vi att vi skulle kunna göra det där på vårt eget sätt. Det är inte ovanligt inom konsultbranschen att den som hoppar av också tar med sig några av kunderna och kollegorna, men vi ville inte ha någon form av konflikt. Vi kom istället överens med vår arbetsgivare om en bra exitväg. Ägarna, alltså våra gamla chefer, gick också in med startkapital.

ANNONS

Men några kunder fick ni inte med er?

– Nej, vi började från scratch. Det tog sex-sju månader innan vi fick en kund. Vi var 26-27 år gamla, lyfte luren till företag och sa att vi var Sveriges duktigaste specialister, utan att ha några referenser. Det krävdes många möten och telefonsamtal, men efter att ha gjort ett bra jobb med den första kunden hade vi något att bygga på.

Det gick väldigt snabbt uppåt under några år, och ni utnämndes till Gasellföretag 2014 och 2015. Vad hände sen?

– Vi hamnade i ett slags tillväxtvärk. Det är ganska vanligt. Man utvecklas snabbt, springer in i någonting, tvingas backa och tänka om. Förut var det mest Robin och jag som körde på eget bevåg, och gick kanske i en del fällor som vi hade sluppit om vi hade haft en annan styrning. När vi hamnade i den här svackan tillsatte vi en extern styrelse och ett advisory board, och gjorde rollerna inom företaget tydligare. Robin är till exempel bättre på att lösa problem som uppstår här och nu, medan jag kan tänka på nästa steg. Nu växer vi snabbt igen, men på ett sundare sätt. Hela företaget hänger med.

ANNONS

Vad är det egentligen som skiljer er från andra IT-konsultföretag?

– En stor del är att våra IT-konsulter inte är ute hos kund hela tiden. I vår bransch är det viktigt att man träffar sina kollegor, det är så kompetensen byggs upp. Framför allt när man tar in många unga talanger, som vi gör. Ofta tar vi in praktikanter och anställer folk direkt från gymnasiet för att lära upp dem här. Då fungerar det inte att de seniora konsulterna är ute hos kunder hela tiden.

Du och Robin äger fortfarande nittio procent av bolaget. Kommer det att fortsätta så?

– Vi är alltid lyhörda för förändringar som kan gynna Xenits framtid, även om vi för stunden är nöjda med ägarbilden. Så länge vi är inne i en utvecklingsfas behåller vi gärna mycket av kontrollen. På ett mindre företag som Xenit, med många drivna medarbetare, är det dessutom viktigt att vi kan fatta beslut tillsammans i vardagen. Det är utmaningen för mig som vd: att vara beslutsam i rätt lägen och bjuda in till dialog när det behövs.

Lindström om…

Åttiotal vs nittiotal

Det är en viss skillnad på att rekrytera en åttiotalist än en nittiotalist, eftersom man kommit i kontakt med teknik och IT på olika sätt. Robin och jag lärde oss datorsystem genom att skruva, installera och anpassa från grunden, medan våra yngre kollegor oftare fick ta del av mer färdiga lösningar. De kan däremot vara bättre på att fånga upp nya saker, så vi kompletterar varandra.

ANNONS

Årets Gasellföretag

Vi utnämndes till Gasellföretag av Dagens Industri 2014 och 2015. Det ger inga nya kunder, eller uppmärksamhet från de kunder vi har, och det ska det inte göra heller. Det är inte relevant för dem hur snabbt vi växer. Däremot är det lättare att rekrytera, och det är ett kvitto för oss som jobbar här att vi gör rätt saker. Tillväxt är fortfarande vår viktigaste drivkraft, men det får aldrig bli på bekostnad av kvalitet eller lönsamhet.

Transportstyrelsen

Förhoppningsvis var IT-skandalen på Transportstyrelsen ett uppvaknande. Även om det hittills mest varit ett politiskt käbbel tror jag att IT-säkerhet flyttas upp på agendan. Bristen på IT-säkerhet är ett av vår samtids största hot.

Linus Lindström

Ålder: 35

Bor: Centrala Göteborg

Bakgrund: Läste ekonomi på gymnasiet och projektledning på IHM. IT-konsult på ett tillväxtbolag i Alingsås fram till 2007. Gjort ett kort försök att bli pokerproffs.

Gör: Vd för IT-konsultföretaget Xenit, som han grundat tillsammans med Robin Kindberg.

Var:

I Xenits väldesignade lokaler i centrala Göteborg. Ledorden är trivsamt men professionellt. Kontoret ska snart växa med ytterligare 140 kvadratmeter, så att dagens runt 30 anställda ska kunna bli ännu fler.

Varför:

IT-säkerhet har minst sagt varit på tapeten i sommar, med debaclet kring Transportstyrelsen och de miljontals körkortsbilderna som eventuellt hamnat i fel händer. Som leverantör av skräddarsydda IT-lösningar försöker Xenit få sina kunder att förstå vikten av ett starkt skydd. Hur går det egentligen?

Reflektion:

Det måste vara ganska kul att vara IT-konsult just nu. Kunskaperna på företag och myndigheter växer, men fortfarande står många i startgroparna av digitaliseringen. Xenits fokus på starka kundrelationer borde dessutom göra dem relativt väl skyddade mot en konjunkturvändning, även om det kan vara riskabelt att lägga sig i det lite dyrare segmentet.

ANNONS