Internet utmanar bokhandlarna

ANNONS
|

Vi köper rekordmånga böcker i Sverige, uppskattningsvis 60 miljoner volymer förra året. Förklaringen är låga priser till följd av den sänkta bokmomsen. Den bedömningen gör Lars-Erik Linder, som har analyserat bokbranschens utveckling i en rapport för Bokbranschens finansieringsinstitut.

Trots försäljningsrekordet går det sämre för bokhandeln. Lönsamheten har minskat med en tredjedel sedan momssänkningen. Konkurrensen har ökat, främst från nätbokhandlar och stormarknader, vilket pressar priserna. Samtidigt har kostnaderna för hyra och personal ökat för många bokhandlare de senaste åren.

Än så länge har internetförsäljningen ingen stor påverkan på bokhandlarnas lönsamhet, enligt Lars-Erik Linder.

- Om näthandlarna tar ytterligare 200-300 miljoner måste pengarna tas någonstans ifrån. Då är bokhandlar, bokklubbar och varuhus förlorande grupper. Alternativet är att man sänker priserna ganska dramatiskt.

ANNONS

Varuhusens försäljning gör i första hand bästsäljare billigare än tidigare.

- Vi har inget fullt sortiment utan siktar på populära genrer och titlar. Stora volymer gör det möjligt att hålla lägre priser, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop.

Prispressen slår hårdast mot små bokhandlar, som på sikt måste anpassa sig till den ökade konkurrensen.

- Sortimentet är det avgörande. En mjölkaffär utan mjölk besöker man inte många gånger, säger Lars-Erik Linder som tror att även små bokhandlar skulle tjäna på att installera butiksdatasystem för att hålla koll på vilka böcker som finns i lager.

- Steget ut till försäljning på nätet blir också ganska litet på det viset, säger han.

Det bokbranschen talar om inför framtiden är digital utgivning av böcker. Uppslagsböcker, ordböcker, reseguider och kokböcker går redan i dag att köpa på digital väg. Förlaget som ger ut bästsäljaren Harry Potter har försäljning av skönlitteratur för nedladdning på internet. Hur snabbt utvecklingen går beror på vilka läsverktyg som tas fram.

- Boken i papper kommer att leva oerhört länge. Men man får vara beredd på att delar av bokutgivningen blir digital. Bokhandlarna måste börja se över sortimentet och inse att vissa delar kommer att försvinna, säger Lars-Erik Linder som spår att förändringen börjar redan inom tre till fem år.

ANNONS

Istället för att göra en egen internetsatsning har den stora kedjan Akademibokhandeln valt att samarbeta med nätbokhandeln Bokus, som ihop med Adlibris är störst bland svenska bokhandlar på nätet.

- Vi har klarat oss ganska väl, även om lönsamheten har sjunkit. Främst är det försäljningen av kursböcker vi har tappat till nätbokhandlarna, säger Gunnar Ahlström, vd för Akademibokhandeln.

En etablering på internet kräver både pengar och kunskaper. Eva Olofsson, som driver Strandens bokhandel på Öckerö, representerar små bokhandlare i styrelsen för branschorganisationen Svenska bokhandlareföreningen. Dessutom är hon medlem i Servicebokhandlargruppen, en intresseförening för fristående bokhandlare som går ihop för att förhandla om avtal och gemensamma inköp.

- Vad jag känner till har ingen av oss satsat på internetförsäljning, säger hon. Många av oss har inte tagit ställning i frågan ännu, vi ser tiden an och inväntar en utveckling åt det ena eller andra hållet.

Bokbranschen

*

Bokmomsen sänktes från 25 till 6 procent den 1 januari 2002.

*

Förra året såldes böcker för uppskattningsvis 7 miljarder kronor i Sverige; 2,5 miljarder kronor i bokhandeln, 700 miljoner kronor på internet och 650 miljoner kronor på stormarknader. Övriga återförsäljare är bokklubbar och exempelvis bensinstationer.

*

Bokhandelns resultatet före skatt minskade från 70 till 49 miljoner kronor mellan 2002 och 2005. För internetbokhandeln har det skett en ökning från -134 till 9 miljoner kronor.

Källa: Bokbranschens finansieringsinstitut

ANNONS