Inrikesflyget smiter från ansvar

ANNONS
|

Samtliga bolag inom inrikesflyget använder avtalsvillkor som strider mot passagerarnas lagliga rättigheter.

Det visar en färsk rapport från Konsumentverket som granskat 18 flygbolag och flygreseorganisatörer. Granskningen har fokuserat på konsumenternas rättigheter vid förseningar, inställda flyg, när passagerare nekats gå ombord trots giltig platsbiljett, personskador samt skadat och försenat bagage.

– Målet har varit att se hur resenärernas rättigheter tas till vara, säger Anna Norlén, jurist på Konsumentverket.

Hänvisar fel

Några exempel på det man funnit är bolag som hänvisar till lagar som inte längre gäller, bolag som friskrivit sig från skadeståndsansvar vid förseningar och skador både på person och bagage.

– Och till exempel att man inte klart får reda på vem som är ens avtalspart och vad detta innebär för konsumenten. Det är allvarligt, säger Norlén.

Bolagen har förstås olika många oskäliga avtalsvillkor och överträdelserna är olika. Men att det finns skäl att kritisera alla bolagen visar på ett branschproblem som Konsumentverket ser allvarligt på.

ANNONS

Nu väntar sig Konsumentverket att bolagen ser över sina villkor och följer de lagar som gäller, även om lagstiftningen ibland är komplicerad och det sker förändringar.

SAS, som har gått igenom Konsumentverkets rapport, har hittat en brist som de ska rätta till.

-Vi känner oss trygga i att vi följer reglerna bra. Men vi ska rätta till en sak - vi ska skriva rättigheterna på svenska. Nu har vi dem bara på engelska, säger Malin Selander, pressansvarig för SAS i Sverige.

Som rapporten är skriven går det inte att se hur de olika flygbolagen gör fel. Konsumentverkets praxis är att inte namnge bolagen i sina granskningar.

– Vi hade hellre sett en öppen rapport där man såg namnen på flygbolagen som kritiseras. Vi hade inte haft några problem med det, säger Malin Selander.

Har startat

Malmö Aviation har börjat titta på rapporten.

– Vi känner att vi är ganska duktiga på att följa de lagar och regler som finns för passagerare. Men eftersom rapporten inte riktigt pekar ut vad vi har gjort fel, så måste vi måste djupanalysera detta och rätta till det vi möjligtvis gör fel på, säger Henrik Löfberg, presskontakt på Malmö Aviation.

ANNONS