Idéerna som får unga företag att blomstra

ANNONS
|

BaraBra UF är ett av 304 UF-företag som ställer ut sina produkter på Svenska Mässan.

BaraBra UF säljer en bh som inte har något spänne i ryggen och därför inte syns under balklänningen. Den finns i två storlekar, fyra färger och går att tvätta. Framförallt är det en bh som tjejerna bakom företaget själva ville ha.

– Vi saknade en bra bandlös bh som inte kostade för mycket, säger Alice Falk, en av företagets fem grundare som alla läser ekonomiprogrammet på Hulebäcksgymnasiet.

ANNONS

– Vi klagade alltid på att de som fanns inte satt bra, fyller Lovisa Andersson i.

Sålde bra till nyårsblåsan

Företaget startade tjejerna i september förra året, samtidigt som alla andra företag som ställer ut sina produkter på mässan. Försäljningen tog fart nästan med en gång eftersom de själva inte utvecklat produkten, utan beställer bh:arna från en leverantör. Marknadsföringen har skett via facebook.

– Vi har fått beställningar ända från Karlstad och Trollhättan. Innan jul sålde vi jättemycket, då var det många som ville ha en bandlös bh till sina nyårsklänningar. Nu köper folk inför bal och student istället, säger Julia Tengnér.

Stickade flugor

Oscar Näzell och Oscar Roxendal står i en monter där det hänger slipsar, flugor och näsdukar på väggarna. Tygerna är färgstarka och på ena väggen hänger gammaldags mönstrad tapet. Precis som för klasskompisarna i BaraBra UF har killarnas produkter sålt bra både innan jul och nu inför student och bal.

ANNONS

– Innan jul hade vi stickade flugor som var rätt mysiga. Nu har vi ändrat sortimentet lite inför studenten, säger Oscar Roxendal.

Cv via video

På mässan deltar 1200 elever från Göteborgsregionen som driver UF-företag och under de två mässdagarna väntas mellan 5 000 och 6 000 besökare. Variationen av produkter som presenteras på mässan sträcker sig från bh:ar till rekryteringsverktyg.

Alice Olsson, Filip Mellgren och Alexandra Muhl har startat företaget Waiil - en hemsida där ungdomar kan ladda upp videoversioner av sitt cv till en databas som arbetsgivare sedan kan söka i.

– För ungdomar som inte har så mycket erfarenhet blir videon ett sätt att visa upp sin personlighet, säger Alexandra Muhl.

Än så länge har de fått in tolv videor och de räknar med mer arbete innan hemsidan kan generera intäkter att tala om.

ANNONS
ANNONS