Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Ska lyfta fram Västsverige. Ingrid Pousard är ansvarig för Västsvenska arenan som i helgen intar Almedalen. Projektet samlar åtta aktörer i Västsverige, som gemensamt ska marknadsföra regionen.
Ska lyfta fram Västsverige. Ingrid Pousard är ansvarig för Västsvenska arenan som i helgen intar Almedalen. Projektet samlar åtta aktörer i Västsverige, som gemensamt ska marknadsföra regionen.

Hon tar Västsverige till Almedalen

Västsvenska arenan satsar i år stort i Almedalen. – Är du målinriktad och har en tydlig agenda är det inte svårt att nå fram, säger Ingrid Pousard, ansvarig för projektet.

I år består den Västsvenska arenan av åtta olika aktörer – Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Västsvenska Handelskammaren, Chalmers, Göteborgs universitet, Högskolan Väst i Trollhättan och högskolorna i Borås och Skövde. Totalt lägger de tillsammans 2,5 miljoner kronor på närvaron under Almedalsveckan.
Ingrid Pousard är övertygad om att de får valuta för pengarna.
– Förra året hade Almedalsveckan cirka 35 000 unika besökare och alla är där för att påverka eller bli påverkade av andra. Du möter beslutsfattare i en begränsad fysisk miljö, långt från kontoren man brukar träffas i, det är sommar och inställningen är mer avslappnad – det gör det enklare att nå fram med ditt budskap. Under Almedalsveckan kan du få till tio korta möten med olika beslutsfattare, som det annars tagit månader av planering att få träffa, säger hon.

Totalt runt 70 programpunkter
De olika aktörerna arrangerar, genom Västsvenska arenan, tre gemensamma seminarier – ett om det låga förtroendet för politiker, ett om snabbare validering av bland annat nyanländas kompetens och ett om hur de svenska testbanorna, för till exempel fordon, ska utvecklas. Alla aktörer håller också egna seminarier, inom ämnen som integration, äldrevård och industripolitik.
Totalt handlar det i år om runt 70 programpunkter och syftet med att samla allt under ett tak är naturligtvis att få större genomslag.
– Tillsammans bildar vi en större plattform. Det gör bland annat att vi får fler besökare och att fler tunga politiker vill medverka i våra programpunkter. Det märker vi tydligt, säger Ingrid Pousard.

Vill locka ministerbesök
Det övergripande målet för hela Västsvenska arenan är att lyfta fram Västsverige i Almedalen. Förhoppningen är att exponeringen bland annat ska leda till fler ministerbesök i regionen, fler lokala infrastruktursatsningar och fler inbjudningar till tunga politiska förhandlingar av olika slag.
– De effekterna ser vi redan nu, efter fyra års närvaro i Almedalen. När alla aktörer går ihop blir det tydligt att vi är Sveriges andra största region och att vi har mycket att säga till om. Som i allt påverkansarbete är det svårt att säga vad som är hönan och vad som är ägget, men jag är säker på att en del av de ministerbesök vi haft i regionen under våren, inte hade blivit av om vi inte knutit kontakter under tidigare års Almedalsveckor, säger Ingrid Pousard.
Varje aktör i samarbetet har också satt egna mål för sin medverkan. Västsvenska Handelskammaren vill till exempel fokusera på att knyta kontakter.
– Kontaktskapande – att bygga nya relationer och utveckla gamla, är ett av våra mål i år. Som alltid ska vi också föra fram det lokala näringslivets åsikter på alla arenor, säger Mårten Westlund, kommunikationschef på Handelskammaren.

Fakta: Göteborgska inslag i Almedalen

 

  • De tunga västsvenska politikerna är naturligtvis på plats under veckan, men det lokala näringslivet skickar också starka namn.
  • Volvo Cars vd Håkan Samuelsson diskuterar till exempel självkörande bilar i en programpunkt och blir utfrågad om framtidens digitala utmaningar i en annan.
  • AB Volvos vd Martin Lundstedt är också på plats. Han pratar bland annat industripolitik med Västsvenska Handelskammaren på söndagen och diskuterar fordonsindustrins framtid med finansminister Magdalena Andersson och Håkan Samuelsson på måndagen.
  • Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs hamn deltar till exempel i ett seminarium om sjöfartens betydelse för exportindustrin och ett om hur samhället skapar förutsättningar för tillväxt och välfärd.
  • Lena Apler, Collectors grundare, pratar framtidens arbetsplatser under veckan.
  • Björn Gustafsson, forsknings- och utvecklingschef på Göteborg Energi diskuterar samtidigt bland annat hur vi på olika sätt kan minska vår energianvändning.
     
Mest läst