HM:s kvartalsresultat svagare än väntat

ANNONS
|

Trots resultat- och försäljningsökningen lär HM:s delår mötas med besvikelse. Analytiker hade förutspått ett par hundra miljoner starkare resultat efter finansnetto för årets tre första månader.

Analytiker fokuserar dock framför allt på HM:s bruttomarginal. Den var för de tre första månaderna i år något svagare än för motsvarande tre månader i fjol. För 2014 blev bruttomarginalen 54,9 procent. I fjol var den 55,2 procent.

I år räknar HM med att starta 375 nya butiker. Ny marknader blir Australien, Filippinerna och Indien. Koncernen startar också on line-butiker i Spanien, Italien och Kina under det här året.

Koncernchefen Karl-Johan Persson säger sig vara nöjd, både med den ökade försäljningen och med rörelseresultatet på 3,4 miljarder kronor, en uppgång med nio procent. Och inte minst med att koncernen fortsätter knipa marknadsandelar.

ANNONS

Persson säger att den 12-procentiga försäljningsökningen är bra med tanke på att konsumtionen fortsatt hämmas på flera marknader på grund av den nu sex år långa ekonomiska krisen. En ökning av rörelseresultatet på nio procent gläder också Karl-Johan Persson, med tanke på de investeringar koncernen gjort i it och on line-försäljningen.

ANNONS