Stephane Lagresle och Michael Mauser verkar mest stolta över audioföretagets infotainment-lösningar och hoppas att det nya Göteborgskontoret ska hjälpa företaget att få in dem i Volvos bilar.
Stephane Lagresle och Michael Mauser verkar mest stolta över audioföretagets infotainment-lösningar och hoppas att det nya Göteborgskontoret ska hjälpa företaget att få in dem i Volvos bilar.

Harman hoppas på tätare samarbete

ANNONS
|

Tyska Harman har arbetat i 17 år med bilföretaget Volvo och många av Sveriges bilåkare lyssnar på radio och musik genom deras högtalare.

De är världsledande när det gäller ljudanläggningar i personbilar, omsätter 5,3 miljarder dollar, varav 70 procent inom fordonsindustrin, och är naturligtvis måna om att behålla den positionen.

I går invigde de sitt kontor i Göteborg, som kommer ha ett tiotal anställda, till en början.

I lokalerna som, mest påminner om ett showroom, visar de stolta upp framkanten av bilindustrins infotainment – telefon, gps, radio, musik – som de levererar med bilar som Ferrari, BMW och Mercedes S-klass, men även i indiska Tata, när de försöker bredda sig till mer prisvänliga bilmärken.

ANNONS

Det är också rätt häftigt att testa kommande innovationer i deras teknik, där du styr musik och telefonsamtal genom att bara vifta handen i luften.

Volvo skryter redan, i sin reklam med hur de tillsammans med Harman har skapat ”ett billjudsystem med ett av de bästa ljuden i sin klass”.

Men på frågan om Harmans infotainment-lösningar kommer finnas med i Volvos kommande modeller blir svaret lite undanglidande.

–Inte än ... förhoppningsvis, svarar Stephane Lagresle, chef för Harmans infotainmentprodukter, och det är oklart om han inte får säga att det är på gång, eller inte vill säga att de blivit nobbade.

Men chefen för deras ”lifestyle division”, Michael Mauser, låter ändå förstå att en tanke med kontoret vid Eriksbergsmotet är att förbättra oddsen i den kampen.

– Vi vill komma närmare kunden och manifestera vårt samarbete. Olika elektronikdelar kan man ta var som helst i världen, men det avgörande är integrationen och testning av systemen. Du måste vara på plats och vara förberedd för att få uppdragen, säger Michael Mauser.

ANNONS