Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

1/13

Handelns nya knep: Nu kommer Singles Day till Sverige

Nu kommer Singles Day till Sverige – och handlare hoppas att ännu en shoppingdag ska få fler att öppna plånboken.

I Kina är det en shoppinghögtid som omsätter runt 150 miljarder kronor varje år. Nu försöker handeln lansera Singels Day, singlarnas dag, även i Sverige. "Nästa stora trend inom handeln" spår hotellkedjan Scandic, som lockar med "singelpris" på rum för en person på utvalda hotell under lördagen. I baren ska drinken ”Single and ready to mingle” dessutom serveras under kvällen - så att alla kan se vem som är singel. Elektronikkedjan Elgiganten "firar" i stället dagen genom att erbjuda en helt vanlig rea för "alla, oavsett relationsstatus"

Allt fler "kommersiella högtider"

– Ur handelns perspektiv är det här såklart helt logiskt. De vill alltid förnya sig och försöker ständigt hitta på sätt att göra det roligare för kunden att handla. I dag är de flesta datumen i kalendern dagar för att uppmärksamma ett visst fenomen eller en produkt, som till exempel Kanelbullens dag, som introducerades av Hembakningsrådet. Fars dag och Mors dag är också exempel på kommersiella högtider, även om de har en annan botten också, säger Ulrika Holmberg, föreståndare för Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs Universitet.

Hon tror att även Singles Day har potential att slå i Sverige framöver.
– Det är en dag som ligger i tiden – runt hälften av hushållen i storstäderna är till exempel singelhushåll och det diskuteras mycket kring relationsstatus och singelliv. Handeln kan i vissa fall vara med och flytta normer, säger Ulrika Holmberg.  
Största syftet är dock att få oss att handla mer – och kanske även sprida ut handeln mer jämnt över året. För många aktörer står julhandeln fortfarande för den absolut största omsättningen under året. Just reor, nedsatta priser och erbjudande av typen "Ta tre betala för två" är också starka så kallade "triggers" för att få oss att shoppa friskt. 

Så gör du för att stå emot

– I den fysiska handeln, när du är ute och trängs med andra människor om kraftigt nedsatta varor, under till exempel mellandagarna, är det lätt att roffa åt sig saker som man egentligen inte behöver och sedan måste sälja vidare på till exempel blocket. Ibland kan vi helt enkelt inte hantera de här situationerna, säger Ulrika Holmberg.

Vad ska man då, som konsument, göra för att slippa ryckas med och komma hem med ännu fler grejor man varken behöver eller vi ha speciellt mycket?
– Om du vet att du är en person som lätt dras med i det här, kan det vara bra att hitta sätt att tänka efter före du handlar. Man kan till exempel se till att inte ha så mycket pengar tillgängligt på kortet eller ta med en kompis när man handlar – då har du någon att diskutera inköpen med innan du slår till, säger Ulrika Holmberg.

Fakta: Världens största shoppingdagar

Här nedan kan du se ett urval av stora shoppinghögtider runt om i världen

Singles day. Singlarnas dag, eller Guanggun Jie på kinesiska, firas varje år den 11 november och har på senare år blivit värdens största shoppingdag online. Mycket på grund av näthandelsgiganten Alibabas dominans. Förra året nätshoppade kineserna för 17,8 miljarder dollar, runt 150 miljarder svenska kronor, under 24-timmarsrean - nytt rekord och mer än Brasiliens näthandel under ett helt år. 
Black Friday. Ursprungligen amerikansk "shoppinghögtid" som avslutar Thanksgiving och smygstartar julhandeln. Infördes i Sverige för tre-fyra år sedan och har på senare år blivit allt större - förra året shoppade svenskarna för 3,6 miljarder under Black Friday, enligt Postnord. I år infaller dagen den 24:e november.
I USA har shoppingdagen dock tappat i betydelse de senaste åren. De amerikanska handlarna startar numera sina reor redan innan Thanksgiving samtidigt som det reas så ofta resten av året, att prissänkningarna under Black Friday inte lyckas stå ut på samma sätt som tidigare. 
Cyber Monday. Infaller måndagen efter Black Friday och var ursprungligen onlinehandelns svar på den svarta fredagen. 
Julen. Handeln inför och efter julen omsätter fortfarande absolut mest pengar i såväl Sverige som större delen av västvärlden. I år väntas detaljhandeln i december öka med tre procent till totalt 78,5 miljarder kronor.
Diwali. Den viktiga indiska högtiden Diwali håller, i takt med att Indiens medelklass växer och tjänar allt mer pengar, på att också bli en enorm shoppingfest. Ljusfesten hålls i slutet av oktober eller början på november och firas bland annat med speciella ljuslyktor, fyrverkerier och presenter till släkt och vänner. Diwali firas också i bland annat Malaysia, Burma, Nepal, Sri Lanka och Singapore. 

Mest läst