Han säljer tonvis med godis till västsvenskar

Veckorna före påsk, svenskarnas stora godishögtid, är det full rusch på 4-Gott. Grundaren Keivan Zandesh har byggt ett västsvenskt godisimperium med elva butiker i Göteborg, Borås och Kungsbacka.

ANNONS
|

Hur mycket extra säljer ni för attdet är påsk?

– Vi säljer sju ton lösgodis veckanföre påsk, jämfört med kanske treton en normal vecka. Vi sålde faktisktför 30 miljoner kronor förraåret. Det är rätt bra, säger KeivanZandesh.

Siffrorna gäller enbart butikenpå Östra Hamngatan, med 17 anställda.Det är den enda butik hanäger själv numera, de andra tio drivsav franchisetagare.

Varför franchise?

– Jag hade sju egna butiker etttag, men det blev för mycket, förmånga anställda som inte hade rättkunskap, det gick inte bra. Väldigtmycket jobb för nästan ingenting.

Vad säljer bäst till påsk?

– Storsäljarna i påsk är allt somplatsar i ett påskägg, framför alltmandelägg och marsipanägg. Mandeläggenhar blivit dyrare så de hartappat en del, men folk frågar fortfarandeefter dem.

ANNONS

Har påskhandeln förändrats sedandu började?

– Ja, för tio år sedan var det inte såpopulärt att skicka påskägg till företag.Då var det mest julkorgar ellerfruktkorgar. Men nu har vi mångasådana kunder. Vi har sju olikastorlekar, vi fyller påskäggen ochskickar iväg dem. Det blir jättefint!

Vilket är ditt eget favoritgodis?

– Kokosdrömmar och den klassiskaKit-Kat, fast i lösvikt.Just att förvandla förpackat godistill lösvikt är Keivan Zandeshs specialitet.Fast det är inte alltid populärthos tillverkaren. Som när hanbeställde 137 pallar – drygt 68 ton(!) av chokladkulorna Ferrero Rocherfrån Tyskland för att sälja demi lösvikt, med guldpapper och allt.

Vad hände?

– Det dröjde inte länge förrän deringde och klagade. Då hade någonvarit här och tagit bilder på att viöppnade askarna och sålde i lösvikt.”Du förnedrar vårt varumärke”, sade. Jag höll inte med alls, jag såldeju mycket av deras produkt. Lösviktsäljer alltid bättre än askar.

Så de levererar inte till dig längre?

–Nej, nej! De har satt ett stortkryss över mitt namn, säger KeivanZandesh med ett skratt.

Den stora omsättningen gör atthan kan han köpa in stora partier tilllägre priser än konkurrenterna. Närvi hälsar på, har han just kommithem från den årliga godismässani Köln och huset på Östra Hamngatanhåller på att byggas om. Lagomtill påsk är de nya hyllorna färdigaoch butiken erbjuder då 1 600sorters godis.

ANNONS

Hur började din godiskarriär?

– Den första butiken öppnade jagpå Skanstorget i februari 1999. Menjag startade med en kiosk i Uddevalla,på Göteborgsvägen. Där varmin första dagskassa 24 kronor, jagsålde tre Coca-Cola. Jag var 20 åroch visste ingenting om branschen.

Efter 28 år i branschen, är detfortfarande roligt med godis?

– Jaa! Våra kunder är glada, dekommer hit före en fest eller ettbiobesök. Det är inte som på ettsjukhus eller en begravningsbyrådirekt. Man blir glad av godis, heltenkelt! Inte bara av sockret utan avfärgerna och festen runtomkring.

Varifrån kommer namnet4-Gott?

– Från de där reklamfilmernaför Carlshamns mejeri, med tvillingbrödernaJeppson, som alltidslutade med ”Gott, gotti gott gott!”Min första butik i Uddevalla hetteGott gotti gott gott. När jag såldeden, ville den nye ägaren inte att jagskulle ha samma namn på min butiki Göteborg. Så då hittade jag på4-Gott, det är ju samma sak!

Fakta: 4-gott

■■ Startat år: 1999.

■■ Grundare: Keivan Zandesh.

■■ Säljer: lösgodis, drycker,tobak, souvenirer.

■■ Omsättning Östra Hamngatan:28,6 miljoner kronor(2016).

■■ Vinst före skatt: 2 miljonerkronor.

■■ Dessutom tio franchisebutikeri Göteborg,

ANNONS