Anrika modeföretaget Halens går i graven. Konkurrensen inom e-handeln blev för tuff. Arkivbild.
Anrika modeföretaget Halens går i graven. Konkurrensen inom e-handeln blev för tuff. Arkivbild.

Halens går i graven

ANNONS
|

Modeföretaget Halens går i graven efter 65 år. E-handelskonkurrensen blev för tuff för det anrika postorderföretaget.

Moderbolaget Consortio fashion group meddelar att varumärket Halens fasas ut under 2017. Det betyder att de 25 anställda vid huvudkontoret i Borås varslas om uppsägning, rapporterar Borås Tidning.

- Det här är ett tufft beslut som tyvärr måste fattas för att stärka koncernen långsiktigt, säger moderbolagets vd Freddy Sobin till tidningen.

ANNONS

Orsaken är den växande konkurrensen. Mer än vart fjärde e-handelspaket till svenska kunder kommer från utlandet.

- Vi tävlar mot de globala jättarna. Halens målgrupp är framför allt kvinnor mellan 30 och 50 som köper kläder till sig och familjen och inredning till hemmet. Det finns många både lokala och internationella konkurrenter som är ute efter samma målgrupp, säger Freddy Sobin.

ANNONS