Hög fart på Lynk & Cos försäljning

De hade avsatt tre dagar – det tog drygt två sekunder. När Göteborgsutvecklade Geely-märket Lynk & Cos började försäljning av 6000 bilar på nätet sålde de slut omedelbart.

ANNONS
|

GP har tidigare rapporterat om starten av försäljningen av det nya bilmärket Lynk & Co, ett systermärke till Volvo som både är utvecklat och designat på Hisingen. Och enligt bolaget självt överträffade starten av försäljningen i Kina alla prognoser.

De 6 000 bilar man lanserade i en förköpskampanj på nätetoch där man avsatt tre dagar för försäljningen sålde slut på 2,17 sekunder. Bolaget hävdar själv att det är världsrekord i bilförsäljning.

– Vi är oerhört stolta. Den variant som sålde bäst är Louder, säger Linda Hugestrand, marknadschef på Lynk & Co.

Priset i Kina för modellen som är en kompakt stadsjeep ligger på drygt 200 000–250 000 översatt till kronor, där modellvarianten Clear är billigast och övriga varianter är Inter, Louder och Hyper. I fordonet finns en Volvoutvecklad bensinmotor.

ANNONS

Prenumeration

Modellen säljs med en prenumerationsmodell, liknande den Volvo gått ut med när det gäller sin kompakta stadsjeep XC40.

När bilen senare lanseras i Europa kommer fordonet att elektrifieras och även att bli dyrare.

Hur det gåttmed den fortsatta försäljningen efter den första lanseringen och försäljningsstarten förra veckan är inget bolaget kommenterar nu.

Inte officiellt

– Den första officiella rapporten över försäljningen blir tillgänglig om en månad, säger Linda Hugestrand.

Målet är att nå en global försäljning på en halv miljon bilar 2021, då man kommer att ha fem–sex modeller. Produktionen sker i två fabriker i Kina.Enligt uppgifter i Reuters planerar märket också produktion vid Volvos anläggningar i antingen Belgien eller USA– något bolaget uppger att det inte finns något beslut kring ännu.

ANNONS