Här hämtar den självkörande lastbilen dina sopor

ANNONS
|

Snart kan en självkörande sopbil hämta dina hushållsopor. Volvokoncernen har utrustat en av Renovas sopbilar med teknik som gör det möjligt för bilen att själv backa ner för gatan, väja för hinder och stanna vid nästa hämtställe - medan föraren går bakom och kontrollerar att allt fungerar som det ska. I höst ska den nya tekniken testas i Göteborg.

– Vi har inte bestämt var ännu, men det lutar åt att vi väljer ut ett mindre villakvarter på Hisingen, efter överenskommelse med Göteborgs stad. Vi kommer naturligtvis att informera de boende mycket noggrant innan forskningsprojektet börjar i verklig miljö, säger Hans Zackrisson.

ANNONS

"Globalt banbrytande"

Tekniken är till stor del den samma som Volvo använder i sin självkörande lastbil för gruvor, som just nu testas i Kristinebergsgruvan utanför Lycksele i Västerbotten. Båda fordonen är utrustade med ett stort antal sensorer som kan läsa av omgivningen, upptäcka olika hinder och manövrera runt dem.

– Det finns en fantastisk potential att omsätta de snabba tekniska framsteg som sker inom automationsområdet till praktisk nytta för kunder och samhälle. Vår självkörande sopbil är globalt banbrytande på området, och en av flera spännande innovativa automationslösningar som vi arbetar med just nu, säger Lars Stenqvist, teknisk direktör på Volvo AB, i ett pressmeddelande.

Rent praktiskt körs sopbilen, precis som vanligt, fram till villakvarteret – sen hoppar föraren ut ur bilen och signalerar, med en slags kontroll, åt bilen att börja backa utmed gatan. Föraren går bakom bilen och kan bestämma när bilen ska stanna och starta. Man kan också, genom varningslampor på bilen, se att tekniken fungerar och kontrollera att bilen svarar på signalerna.

Läser av bilar och barn

– Om något skulle gå fel, ser föraren det och kan stanna bilen direkt, säger Hans Zackrisson.

I en film som Volvo tagit fram ses hur den stora sopbilen själv backar runt en fickparkerad bil och stannar när lekande barn plötsligt börjar närma sig vägen.

ANNONS

– När tekniken fungerar reagerar bilen snabbare än föraren, säger Hans Zackrisson.

LÄS MER: Han söker 500 nya ingenjörer

Under testen i Göteborg kommer det dock, av säkerhetsskäl, att sitta en extra förare beredd i sopbilen.

Hans Zackrisson pekar på flera fördelar med tekniken – inte minst för chaufförerna.

– Det är ofta trångt på vägarna i villadistrikt, och det är svårt för våra förare att hitta bra vändplatser i den typen av miljöer. Det här är ett sätt att lösa det problemet. Med den nya tekniken slipper förarna också att hoppa ut och in i hytten vid varje tömning – det sliter mycket på knäna. Förhoppningsvis kan den här lösningen därför också minska arbetsskadorna, säger han.

Automatiserad framtid dröjer

Enligt Volvo är den nya tekniken också mer miljövänlig – eftersom styrning, växling och hastighet på sopbilen sker automatiskt minskar generellt bränsleförbrukning och utsläppen, menar fordonsjätten.

Sopbilen, som är världens första automatiserade, visades upp i London tidigare i veckan och ska nu på turné runt om i världen innan den på riktigt börjar testas hos Volvo och på de Göteborgska vägarna efter sommaren. Samarbetet mellan Renova och Volvokoncernen pågår sedan fram till 2018. Hans Zackrisson tror dock inte att sophämtningen i Göteborg därefter är helt automatiserad.

ANNONS

– Tekniken finns där – men det dröjer nog många år till innan vi kan släppa ut bilarna fritt på vägarna, säger han.

ANNONS