Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Google: Stoppa Ubers självkörande bilar

Uber använder stulen teknik i sina självkörande Ford och Volvo i USA. Det hävdar Google, som kräver att Uber-försöken i Pittsburgh omedelbart stoppas medan fallet avgörs i domstol.

De skärpta kraven kommer i nya handlingar som i fredags lämnades in till en federal domstol i San Francisco, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och medier i Kalifornien. Det är kompletterande dokument till en stämning från i februari, där Googles företag för autonoma fordon, Waymo, anklagar taxi-jätten Uber för att ha stulit avgörande delar av självkörningstekniken.

Enligt Waymo tankade tre Google-anställda i slutet av 2015 ned hemliga data till personliga datorer om bland annat lidar, även kallat laser-radar, en teknik som hjälper bilar att "se" omgivningen. Sedan slutade trion på Google, och startade Otto, ett företag som under förra året köptes upp av Uber.

Bara några månader senare meddelade Uber att man skulle inleda försökstrafik med ombyggda Volvo XC90 och Ford Fusion. Bilarna kör själva betalande passagerare, men med övervakande tekniker på plats i framsätet under färd. Först skulle detta ske i San Francisco, men efter oenighet med myndigheterna där flyttades projektet 400 mil österut till Pittsburgh.

Lidar ses som en avgörande teknik för framtidens bilar, och i amerikanska medier bedöms målet i San Francisco som så stort att det i förlängningen kan hota Ubers existens.

- Om Waymo vinner, efter en lång process med flera överklaganden, kan nivåerna på ersättningar och böter bli oerhörda, säger Raj Rajkumar, IT-expert vid Carnegie Mellon University i Pittsburgh, till sajten The Verge.

- Om Waymo kan visa att Uber visste att Otto hade Waymos Lidar-konstruktion, kan jag inte se hur Uber ska kunna locka nya större institutionella investerare.

Fakta: Autonoma bilar

Fordon som kör själva, så att människorna i dem kan koppla av eller till och med sova, ses som framtiden i stora delar av bilbranschen.

Exempelvis Tesla säljer redan bilar som elbilstillverkaren hävdar skulle kunna köra helt själva. Än så länge tillåter dock inte lagar och regler detta, så det måste sitta en människa i förarsätet som håller koll på framfarten.

Kalifornien är "epicentrum" för utvecklingen. Där har nästan 30 företag nu licens för testverksamhet med autonoma bilar på allmän väg. Nyhetsbyrån Reuters listar alltifrån bilföretag som BMW och Tesla, via teknikjättar som Google-ägaren Alphabets underavdelning Waymo och kinesiska Baidu, till uppstickare som Zoox och Faraday Future.

Även Uber fick häromdagen, efter några månaders oenighet med kaliforniska myndigheter, ett sådant tillstånd.

I fredags meddelade Kalifornien enligt Reuters att lagar som möjliggör reguljär och utbredd användning av självkörande bilar väntas vara på plats före 2017 års slut.

I Sverige sade infrastrukturminister Anna Johansson (S) häromdagen till TT att regeringen nu "tittar på lagstiftningen ur både ett svenskt och internationellt perspektiv", men när nya regler kan finnas på plats är oklart.

Mest läst