Göteborgs-satsning på elfordon ska ge fler jobb

ANNONS
|

På måndagen åt han frukost med företrädare för bland annat AB Volvo, Volvo Cars, Scania, Cevt och Chalmers. Samtalsämnet: En ny testbädd där allt som har med eldrivna fordon ska kunna testas. Satsningen ska både "säkra konkurrenskraften" i svensk fordonsindustri – och, på sikt, hjälpa regeringen nå klimatmålen med lägre utsläpp av koldioxid, menar näringsministern.

– Sverige ska vara ett av de länder som leder utvecklingen mot elbilar – det gynnar svensk industri. Gör vi den här utvecklingen snabbare än våra konkurrentländer ser jag stora förutsättningar för ökad export och fler jobb inom svensk industri, säger Mikael Damberg.

Stora frågor att utreda

Exakt vad som ska byggas, var det ska ligga, hur mycket det kommer att kosta och när allt ska vara klart återstår dock att ta reda på. Forskningsinstitutet RISE har fått uppgiften att utreda saken i en förstudie.

ANNONS

– Dels ska vi, tillsammans med alla inblandade aktörer, bestämma vad vi faktiskt ska göra i det här labbet – vad som är huvudfokus. Vi ska också få en känsla av hur stor investeringen är och ta fram en tidtabell för hur snabbt det här kan genomföras, säger RISE vd Pia Sandvik.

Resultatet ska de presentera i höst. Kort därefter hoppas näringsministern att ett beslut kan fattas i frågan – så att de första stegen i bygget ska kunna tas nästa år.

– Sedan tar det såklart ett tag innan en helt utbyggd testbädd är på plats. Men vi har starka forskningsmiljöer i Sverige i dag som vi kan kraftsamla kring i dag i väntan på en fullskalig testanläggning. Exakt hur mycket pengar det behövs och hur mycket industrin är beredda att gå in med får vi se senare i höst, säger Mikael Damberg.

Lång önskelista från Volvo

Lars Stenqvist, teknisk direktör på AB Volvo, välkomnar initiativet. På Volvos önskelista står bland annat en anläggning med modern utrustning, där det ska gå att testa såväl battericeller som hela drivlinor och kompletta fordon.

– Det är viktigt att vi gör det här rätt från början och ser till att vi får rätt utrustning men också att man får en utrustning som kan byggas på över tiden, eftersom de här teknologierna rör sig väldigt mycket. Vi får inte bygga fast oss, utan måste ha en flexibilitet i tänket. Det har pratats om att man ska kunna testa allt från komponenter till kompletta fordon och kunna täcka in både personbilar och tunga fordon – det innebär att det är en ganska lång önskelista som man måste komma överens om, säger han.

ANNONS

Gillas av Geely?

Mikael Damberg besökte Lindholmen också för ett drygt år sedan – den gången för att bättra på relationerna med Cevts och Volvo Cars ägare Geely, som då framfört svidande kritik mot svenskt näringslivsklimat. Satsningen på testbädden hoppas också uppmuntra Geely att fortsätta investera i Sverige, till exempel genom att lägga sitt europeiska huvudkontor i Göteborg.

– Vi har verkligen tagit tag i många av de utmaningar som Geely och Cevt såg i Sverige – till exempel kring arbetstillstånden, där Migrationsverket i dag jobbar på ett helt annorlunda sätt gentemot bolaget. Jag vet också att Cevts viktigaste område är just elbilar framöver – med den här satsningen tror jag vi är hand i handske i vad Cevt velat ha från Sveriges sida när det gäller utvecklingsarbete. Jag hoppas verkligen att det här också bidrar till att göra bolagen ännu mer intresserade av att göra sina framtida investeringar i Sverige, säger näringsministern.

ANNONS