Geelys vd Conghui An, till höger, är inte helt nöjd med det svenska näringslivsklimatet. Till vänster står Cevts vd Mats Fägerhag, i vit skjorta, och Niklas Wahlberg, vd för Lindholmen Science Park.
Geelys vd Conghui An, till höger, är inte helt nöjd med det svenska näringslivsklimatet. Till vänster står Cevts vd Mats Fägerhag, i vit skjorta, och Niklas Wahlberg, vd för Lindholmen Science Park.

Göteborg kan bli Geelys bas i Europa

Geely ska satsa minst tre miljarder kronor i Cevt varje år de närmsta fem åren. Och om ett par år kan Göteborg bli Geelys europeiska huvudkontor – men då får de svenska myndigheterna rycka upp sig. – Näringslivsklimatet i den här regionen är, i våra ögon, inte speciellt välkomnande, säger Conghui An, vd för Geely.

ANNONS
|

I år kommer Cevt dessutom att anställda 300 personer till och öppna kontor, med upp till 50 arbetsplatser, i Trollhättan. Det var några av nyheterna som presenterades när Geely och Cevt bjöd in till möte för att prata om planerna för Göteborg och Västsverige. Men det blev också mycket tydligt att den kinesiska biltillverkaren är besviken över välkomnandet i Sverige.

– Geely ser satsningen på Cevt som en väldigt viktig strategisk investering och när vi gör sådana investeringar utanför Sverige brukar vi möta ett stort stöd från de lokala myndigheterna. Det har vi inte sett i Sverige och Göteborg. Näringslivsklimatet här är inte speciellt välkomnande jämfört med andra regioner vi investerat i, säger Conghui An, vd för Geely och styrelseordförande i Cevt.

ANNONS

Geely jämför bland annat satsningen på Volvo Cars och Cevt, med bolagets investeringar i brittiska The London Taxi Company. Där Storbritannien har erbjudit stora skattelättnader och bidrag, betalat upplärningen av nya anställda och hjälpt till att hitta bra platser att bygga anläggningar och kontor på har Sverige, enligt Geely, gett ”väldigt litet, om ens något stöd”.

Dessutom pekas Migrationsverkets långa handläggningstider ut som ett stort problem.

Vid ett tillfälle har till exempel ett hundratal kinesiska ingenjörer fått vänta på svenska visum i ett halvår. Visumkrånglet har också, tillsammans med bland annat brist på bostäder i Göteborg, resulterat i att färre kineser vill åka och arbeta i Sverige, enligt Geely.

– Den här avsaknaden av stöd kan vara ett hinder för våra intentioner att investera i Sverige i större utsträckning, jag vill därför ta tillfället i akt och be våra vänner inom medierna att hjälpa oss föra ut det här budskapet, förklarar Conghui An.

Geely Auto sålde förra året över en halv miljon bilar – ungefär lika många som systerbolaget Volvo Cars – men huvudsakligen i Kina, Afrika och Mellanöstern. Nu vill det kinesiska märket bli globalt och konkurrera även på den europeiska marknaden. Det är i det sammanhanget som Cevt i Göteborg skulle kunna byggas ut och bli regionalt huvudkontor för Geely i Europa – vilket i sin tur i så fall skulle innebära investeringar på ytterligare tre miljarder kronor årligen i Göteborgsverksamheten.

ANNONS

Det är den satsningen som i princip villkoras av att de svenska myndigheterna sträcker ut handen lite längre. Conghui An vill inte nämna något speciellt krav på stöd – det verkar mer vara den svenska attityden som Geely vill se ändras. Den kinesiska delegationen återkommer till ord som ”erkännande” och ”respekt” när de svarar på vad det är mer konkret som saknas från de svenska myndigheterna.

Hur Geely Autos mål och tidsplan för att ta sig in på den europeiska marknaden ser ut är dock än så länge höljt i dunkel.

– Det är väldigt känsliga affärsdetaljer som jag inte kan berätta för er nu. Vi återkommer om det snart. Det enda jag kan säga är att våra produkter, och alla modeller som utvecklas här, når upp till de europeiska förväntningarna, säger Conghui An.

Geely väntas visa upp nya bilmodeller för just den europeiska marknaden till sommaren – och då även berätta mer om de globala planerna.

ANNONS