Framtidens innovationer är sociala

ANNONS
|

Debatten kring trängselskatt har gjort Iréne Stewart Claesson en smula matt. Det blir ofta såhär i Göteborg, tycker hon. Väldigt polariserat.

En stark ingenjörskultur präglar utvecklingen av staden. På gott och ont.

- Den ena tekniska lösningen ställs mot den andra. Hur vi än vänder och vrider bygger vi vidare på bilstaden och gällande strukturer.

Hon anser att industristaden Göteborg är i skriande behov av att tänka i nya banor.

- Vi fastnar i en bro eller en trängselskatt. Tänk om vi kunde våga testa ett nytänkande transportsystem där bilpool, buss, spårvagn, taxi och cykel finns på ett enda kort, det kunde bli ett attraktivt alternativ till bilen.

ANNONS

Lots handlar just om att försöka se bortom det enklaste svaret. Iréne Stewart Claesson startade företaget 2002 tillsammans med tre kollegor. Sedan dess har man arbetat med flera storföretag placerade i Västsverige, som AB Volvo, Stena och Getinge, men också samhällsinstitutioner inom forskning och vård. Lots har tagit fram en serie vagnar för sjukhus och labmiljöer åt Getinge, designat cyklar åt Stadium och en urna för havsbegravningar.

Ett roligt uppdrag var att utveckla det lånecykelsystem Lots tog fram tillsammans med Koucky & Partners för Köpenhamn i en internationell tävling för några år sedan.

Det styrs med en app och det går att lämna och hämta cykeln varsomhelst. Systemet lär sig hur människor förflyttar sig i staden och det blir lätt att ställa ut fler cyklar där människor rör sig mycket, som nära vattnet under sommarhalvåret. Tanken är att det ska få fler pendlare att välja kollektivtrafik i kombination med cykel istället för bilen.

Lots vann tävlingen just för att man utgick från människors behov istället för redan existerande teknik. Men det kom aldrig i bruk eftersom Köpenhamn i slutändan bestämde sig för att satsa på cykelmotorvägar istället.

Hur design kan driva innovationer och nya synsätt har Iréne arbetat mycket med.

ANNONS

- Designtänket kommer ofta in för sent, när enbart formen återstår och allt annat redan är bestämt. Men det handlar inte om att forma ytan utan att tillämpa ett övergripande och mer ifrågasättande synsätt.

En av de första uppgifterna på designutbildningar kan vara att utforma sittande, inte att designa en stol.

- Det är signfikativt för hela tankesättet. Man blir bra på att samla information snabbt och att gå ut och titta på sammanhang.

Men hon medger att det kan vara svårt att få stora företag att tänka om.

- De söker en linjär lösning i de avgränsade steg som motsvarar företagens uppdelningar i olika kompetensfält, från forskning och utveckling till marknad och sälj.

Själv är Iréne Stewart Claesson övertygad om att framtidsinnovationerna är sociala snarare än tekniska. Framgångsrik produktutveckling handlar om att ta fram produkter som ger ny mening för användarna.

- En av svensk industris viktigaste utmaningar är att gå från teknikstyrd till användarstyrd utveckling. Ska vi dela på resurserna på jorden tror jag att det i framtiden kommer att handla mer om att använda istället för att äga. Se bara på Spotify. Men hur kommer de affärsmodellerna se ut?

Iréne Stewart Claesson har fortsatt intressera sig för alternativa transportsystem och stadsutveckling. I en stad som är så beroende av fordonsindustrin tror hon att det är nödvändigt.

ANNONS

- Jag ser hellre att vi är lilla London än lilla Detroit. Men kanske ännu hellre ett stort Austin.

Att en stad kan formulera om sin identitet tvivlar hon inte på. Förra året åkte hon till just Austin med Västsvenska handelskammaren. Där ordnas varje år musikfestivalen South-by-Southwest som har byggts ut till en konferens om digitala medier. Festivalen har blivit en symbol för det nya, coola Austin som drar till sig unga, högutbildade människor.

- Och detta har skett i inskränkta Texas. En viktig förklaring är det stora universitet som finns i Austin. Unga människor kommer och vill saker, och vill se alternativa lösningar. Med Chalmers och Göteborgs universitet borde vi ha de bästa förutsättningar.

Beräknad omsättning 2012/2013: cirka 4 miljoner.

Förväntat resultat före skatt:500 000.

Antal anställda: 4 fast anställda, och upp till 8 personer genom projektanställningar.

ANNONS