Från toppjobb på Volvo till cupkakes

ANNONS
|

Vad är Cupcake Time?

–Det är ett kafé med cupcakes i alla möjliga varianter, jag har bakat över 100 olika smaker sedan starten. Vi har också catering till företag och fester samt ordnar cupcakekurser och olika events.

Varför tyckte du att det behövdes ett sånt ställe i Göteborg?

–Egentligen hade jag väl alltid drömt om att ha något eget, men inte vetat alls vad det skulle vara. Men så var jag i New York och åt cupcakes. När jag kom hem så insåg jag att herregud, det finns ju ingen som gör cupcakes i Göteborg – det ska jag göra!

ANNONS

Vad var det som fick dig att ta steget från Volvo till det här?

–Jag hade jobbat i flera år på Volvo och satt i ledningsgruppen för International division där jag arbetade med ekonomistyrning. Jag hade mycket ansvar och frihet, och en hög lön. Det var jättespännande och jag fick resa över hela världen. Men det är en helt annan känsla att jobba för sig själv och bygga upp något från grunden. Man måste offra lite trygghet för att försöka uppfylla en dröm.

Är det inte läskigt att vara så nischad, om trenden med cupcakes dör ut?

–Jag tror att det finns potential att växa. Men det är klart att det kan vara en fluga som är borta om ett par år. Men då har jag vågat satsa i alla fall.

Du växte upp i USA. Hur skiljer sig amerikansk kafékultur från svensk?

–I Sverige, och särskilt här i Göteborg, har vi ju en otroligt stark fikakultur. I USA är inte fikandet ett sätt att umgås på samma sätt. Man går inte ut bara för att fika som man gör här.

Vad är det bästa med att vara egen istället för anställd?

–Det är otroligt stimulerande att man kan bestämma sig för att prova något nytt från en dag till en annan och genast se resultaten. Sedan är det friheten såklart. Jag har alltid drömt om att ha hund så jag bestämde att det skulle vara ett kafé där hundar är välkomna och så skaffade jag mig en liten valp som hänger med till jobbet. Det hade jag inte kunnat göra som anställd.

ANNONS

Vad fick du för reaktioner från omgivningen?

–När jag satte igång var det väldigt många som kom och sa men gud, du lever ju ut alla mina drömmar. Det var vänner, gamla kollegor och kunder – alla möjliga. Det är många som jobbar med något helt annat samtidigt som de går omkring och drömmer om att starta ett kafé eller ett litet bed-and breakfast.

Varför tror du att så många med kontorsjobb drömmer om att öppna eget eller arbeta med händerna?

–För mig bottnade drömmen i att göra något som räknas. Att jag har ett ställe dit folk kommer och blir glada. Om jag gjorde ännu en månadsrapport på Volvo så förändrade det inte så mycket, även om man såklart i ett större perspektiv bidrar med jättemycket i ett stort företag. Men som småföretagare ser du resultaten direkt – du ser den glada kunden framför dig.

Hur har du jobbat med marknadsföring?

–Sociala medier har gjort det så mycket lättare att nå ut som småföretagare. Det är många som följer Cupcake Time på facebook och kommer med åsikter om veckans smaker. Jag tror inte på massiv marknadsföring, utan på att växa sakta. Det är mer ekonomiskt hållbart för en liten företagare. Sedan så känns det mer äkta. Jag har tröttnat lite på alla stora kedjor med enorm marknadsföringsbudget. Det är kul att det börjar komma fler små, genuina ställen där du kan prata med ägaren.

ANNONS

Vad har du för råd till andra som drömmer om att starta eget?

–För mig var det bra att ha det som en hobby i början så att jag lärde mig grunderna och såg att det funkade. Har man en idé så tycker jag att man ska försöka jobba med den i någon form, inte bara tänka på den. Det är när man ser saker ta form som det känns verkligt.

Gör: Driver kaféet Cupcake Time i Linnéstaden som också erbjuder catering och kurser i cupcakebakning.

Bakgrund: Har arbetat i sju år på ledningsgrupps

nivå inom Volvokoncernen. Utbildad företagsekonom på Handelshögskolan i Göteborg.

Ålder: 31

Favoritcupcake: En med vaniljbotten och jordgubbsfyllning, med glasyr gjord på vit choklad.

ANNONS