Regeringens planer på att införa flygskatt möter motstånd i många led. Arkivbild.
Regeringens planer på att införa flygskatt möter motstånd i många led. Arkivbild.

Tveksamma effekter av flygskatt

Den planerade flygskatten riskerar bli ett slag i luften. Flygresandet lär minska i Sverige, men flytta utanför gränsen. Inga egentliga vinster för miljön alltså, spår statliga flygplatsbolaget Swedavia. I Norge syns än så länge bara små reseeffekter av skatten.

ANNONS
|

Regeringen vill införa en flygskatt. Vitsen är förstås att minska flygets skadliga inverkan på klimatet. I nästa vecka läggs flygskatteutredningen fram för regeringen.

Flygresandet ökar stadigt, hittills i år har antalet flygpassagerare på de största svenska flygplatserna ökat med fem procent och bedömare räknar med att flyget kommer att öka kraftigt de kommande åren. För att stoppa den utvecklingen har flera andra europeiska länder av miljömässiga skäl infört en flygskatt, varav några redan har hunnit ångra sig.

Små effekter

Norge införde i somras en flygskatt på 100 kronor per flygbiljett, varvid flygbolagen skrek i högan sky. Norwegian har flaggat för att flera linjer kommer att läggas ner, speciellt på flygplatserna långt norrut i Norge. Men hittills är effekterna, totalt sett, av flygskatten i Norge inte särskilt stora. Totalt flög 1,2 procent fler passagerare i oktober till och från de 46 norska flygplatser som Avinor driver, jämfört med samma månad i fjol. Inrikes var det en liten minskning på 0,6 procent.

ANNONS

Norwegian har ingen detaljerad statistik för inrikesflyget, men säger att inrikestrafiken minskat på några linjer.

Svenska Swedavia, det statliga bolag som driver de största flygplatserna i Sverige, tror inte att flygskatten kommer minska resandet totalt sett, bara flytta flygtrafiken utanför gränsen. De uppgifter som hittills finns tillgängliga är Miljöpartiets förslag på 110 kronor i skatt på varje enkel inrikesresa, mer till utlandet.

Viktig transport

- Det gynnar inte miljön, men hämmar flygandet, säger Ulf Wallin, presschef på Swedavia.

Flygplatsbolaget vill i stället se en politisk vilja att satsa stort på miljövänliga bränslen, tekniken finns redan, men det är än så länge dyrt, enligt Ulf Wallin.

- Flygresandet är trots allt väldigt viktigt för Sverige, säger han och får tydligt medhåll från politiker i norr.

Syftet att minska flygets klimatpåverkan är förstås bra.

- Ja, men vad erbjuder man i stället. Infrastrukturen i Sverige bygger på flyg, säger Jan Ohlsson, journalist och mångårig flygexpert.

ANNONS

Fakta: Utredningen

Regeringen tillsatte för ett år sedan en utredning om flygskatt. Utredningen läggs fram 30 november. I utredarens, Gabriella Loman, uppdrag ligger bland annat att:

  1. Ge förslag på hur skatten ska utformas för att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.
  2. Se över hur skatten kan uppmuntra flyget till effektivare transporter och minskad klimatpåverkan.
  3. Ta i beaktande att skattens utformning ska samverka med de närings-, transport- och regionalpolitiska målen om bland annat jobb, tillgänglighet och konkurrenskraft i alla delar av landet.

Källa: Regeringen

ANNONS