December såg ett uppsving i givandet. Arkivbild.
December såg ett uppsving i givandet. Arkivbild.

Fler skänkte till välgörenhet förra året

Fler skänkte pengar till välgörenhet förra året. Allra mest ökade gåvorna från företag kring jul, där trenden att byta ut personalklappen mot fjärran bidrag verkar stå sig.

ANNONS
|

Unicef samlade under december 2017 in 70 miljoner kronor. Det markerar ett insamlingsrekord och en ökning med 30 procent, jämfört med föregående år som även det var ett rekordår.

- Bidragen från företag ökade med 42 procent, medan bidragen från privatpersoner ökade med knappt 30 procent, säger Per Westberg.

Unicef har i år visserligen haft draghjälp av fastighetsmagnaten Roger Akelius stiftelse, som genom en kampanj under december skänkt ytterligare en krona för varje krona Unicef dragit in, och därmed dubblat 70 miljoner kronor till 140.

ANNONS

Ökning totalt sett

Men den ökande givmildheten omfattar också andra än Unicef, vilket bekräftas av Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII).

- Tittar man på de stora insamlingsorganisationerna så ser omkring 60 procent av dem en ökning i givandet under december. Människor är mer benägna att ge då, säger generalsekreterare Charlotte Rydh.

Per Westberg menar också att det över åren gått att skönja en trend där både företag och privatpersoner skänker mer. De stora internationella företagen skänker pengar som en del i en långsiktig plan.

- Men när det gäller mindre företag är man mer benägen att fatta beslut från år till år, vad man ska ge till och hur mycket. Och vi kan se att när det gäller den stora ökningen så kommer den från små och medelstora företag.

Män negativa

I relation till detta ökar också andelen företag som i stället för att önska sina anställda god jul med en gåva, skänker pengarna till välgörenhet.

ANNONS

- Fler företag säger att de valt att stödja till exempel en ideell organisation i stället för att köpa en traditionell julklapp, säger Per Westberg.

FRII har i en undersökning försökt ta reda på hur människor förhåller sig till att arbetsgivaren väljer att ge pengar till välgörenhet i samband med jul. 30 procent av de tillfrågade är positiva till att arbetsgivaren ger, medan 45 procent är negativa. Av dem som inte vill att arbetsgivaren ger är 57 procent män.

- Vi ser i alla undersökningar vi gör kring givande att män generellt är mer negativa. Kvinnor har generellt sett en mer positiv inställning till ideella organisationer och givande, säger Charlotte Rydh, men tillägger också:

- Fast ser man till stora givare, som ger mycket pengar, så har det historiskt sett varit flest män.

ANNONS
TT

ANNONS