Det gick bättre än väntat för Ica-gruppen under andra kvartalet. Arkivbild.
Det gick bättre än väntat för Ica-gruppen under andra kvartalet. Arkivbild.

Fler kunder lyfter Ica

Dagligvarujätten Ica går oväntat bra. Marknadsandelarna ökar med fler kunder, lockade av prissänkningar på utvalda varor. Men Ica Banken är ett sorgebarn som pressas av det låga ränteläget.

ANNONS
|

Trots räntepressen och vissa logistikproblem i södra Sverige är Ica-gruppens vd Per Strömberg överlag nöjd med utvecklingen under andra kvartalet. Och på börsen är det tummen upp. Ica-aktien lyfter med nästan 5 procent efter kvartalsrapporten.

- I fem av våra sex affärsområden förbättras resultatet. Och kanske allra mest positivt är att vi har en positiv utveckling för marknadsandelarna, på hela dagligvarusidan – för Ica Sverige, men också för vår baltiska verksamhet, säger Strömberg.

ANNONS

Snittinköpen minskar

En omställning av bankverksamheten pågår. Banken, med cirka 650000 hushållskunder, ska bredda produktutbudet och satsar även på att få in företagskunder.

- När man har en bank som är beroende av inlåning så är det inte lätt att tjäna pengar i lågräntemiljö. Det blir en omöjlighet, säger Strömberg.

Preliminära branschsiffror visar att Icas marknadsandelar ökar, i första hand med hjälp av fler kunder. Snittinköpen minskar samtidigt.

- Vi sänkte ju priset på ett antal utvalda varor och det är klart att det attraherade ett antal nya kunder som kanske är lite mer priskänsliga än andra kunder, säger Strömberg.

Hotet från utmanare på marknaden för hemleveranser tar Strömberg med ro.

- Vi har ungefär 180 butiker som jobbar med att sälja varor över nätet. Vi ser en väldigt stark tillväxt där och vi ser att kunderna som handlar på det här sättet blir mer lojala mot Ica-systemet.

ANNONS

Egna märkesvaror ökar

Han räknar med att fler större Ica-butiker kommer att ansluta sig till systemet, men hoppas även att det kan bidra till ett mer komplett erbjudande till kunder på landsbygden.

Ica Sveriges försäljning av egna märkesvaror ökade till drygt 24 procent under kvartalet. Och denna trend väntas fortsätta de närmaste åren.

- Vi har som ambition att detta växer med ungefär 1 procentenhet per år, säger Strömberg.

För kunderna innebär det att det går att köpa jämförbara produkter till lägre pris och för Ica-handlarna förenklar det marknadsföringen, enligt Ica-chefen.

- Vi kan ju jobba med samma varumärke i alla produktkategorier.

Fakta: Högre vinst än väntat

Ica-gruppen, med cirka 1300 butiker i 285 av 290 svenska kommuner, har hittills i år öppnat fem nya Ica-butiker. Siktet är inställt på 16 nya butiker under 2016, vilket kan jämföras med tio i fjol.

Icas marknadsandel ligger på 36–37 procent på årsbasis, men Ica-handlarnas försäljning ökar just nu snabbare än marknadens tillväxt så andelen väntas öka.

Under andra kvartalet uppgick koncernens omsättning till 26,2 miljarder kronor, upp från 25,5 miljarder ett år tidigare. Vinsten lyfte till 1,02 miljarder kronor, mot 961 miljoner ett år tidigare. Analytiker hade enligt Reuters räknat med en vinstökning till 995 miljoner kronor.

Utöver Ica Sverige ingår bland annat butikskedjan Rimi Baltic, Apotek Hjärtat och Ica Banken i Ica-gruppen.

Källa: Ica-gruppen

ANNONS