FI varnar för oseriösa aktörer inom blancolån i årets konsumentskyddsrapport. Arkivbild.
FI varnar för oseriösa aktörer inom blancolån i årets konsumentskyddsrapport. Arkivbild.

FI: Fortsatt stora brister i blancolån

Finansinspektionen (FI) går hårt åt flera marknadsaktörer för konsumtionslån utan säkerhet, även kallat blancolån.

ANNONS
|

Låga inträdesbarriärer, digitalisering och kreativa affärsmodeller har fått andelen konsumtionslån att skjuta i höjden på finansmarknaden, enligt FI.

- Vi ser en bekymrande utveckling. På 17 år har konsumtionslånen mer än fördubblats. Vi ser också mer aggressiv marknadsföring och försäljning, vilket leder till att risken för överskuldsättning ökar, säger Malin Omberg, områdeschef för konsumentskydd på FI.

Fler åtgärder

Ändå har flera åtgärder tagits. Det finns nya regler för de som erbjuder snabblån till konsumenter. Samtidigt ligger ett förslag ute till regeringen om ränte- och kostnadstak för så kallade högkostnadskrediter.

ANNONS

Men vad gäller konsumtionslån utan säkerhet, även kallat blancolån, finns det fortfarande stora brister.

Den vanligaste formen av blancolån som innehåller förtidsinlösen och annuitetslån. Rent konkret innebär det att konsumenten får incitament att lägga om krediten till längre löptider och ersätta befintliga lån med nya lån, för en lägre månadsbetalning.

När detta upprepas snurrar krediter runt i en negativ spiral och leder till ett högre lånebelopp hos konsumenter som redan har låg återbetalningsförmåga.

Höga provisioner

I flera fall tas initiativen av låneförmedlare som kan ta ut en provision uppemot 7–8 procent. För själva lånet kan räntekostnaden uppgå till hela 50 och till 100 procent av lånebeloppet.

- Det här är inte bara lån som många inte kan betala tillbaka. Men de har en affärsmodell som bygger på att man inte kan betala tillbaka, säger Malin Omberg och fortsätter:

- Vi står inför en finansmarknad i ständig förändring. Aktörerna och förutsättningarna förändras och konsumenter blir allt mer exponerade. Det är viktigt för oss på FI att vi är tydliga med vad vi förväntar oss av gamla och nya aktörer. Men företagare har ett stort ansvar att bygga långsiktiga relationer med kunder.

ANNONS
TT

Fakta: Regler och förslag för högre konsumentskydd

För att säkerställa högre konsumentskydd på marknaden för konsumtionslån omfattas konsumentkreditinstituten av tillståndsplikt, enligt en ny lag från juli 2014.

Konsumentkreditinstitut innefattar snabblånebolag som ger ut sms-lån.

Hittills har 117 företag ansökt om tillstånd, varav 29 har fått sin ansökan avslagen av FI eftersom de inte har uppfyllt kraven för högre konsumentskydd.

FI anser att flera åtgärder kan leda till ett stärkt konsumentskydd. Här föreslås ett ränte- och kostnadstak samt begränsningar i möjligheten att förlänga lån.

Vidare föreslås skärpta marknadsförings- och informationskrav för att göra det enklare för konsumenter att förstå vad ett lån verkligen kostar.

Slutligen föreslås krav på att konsumenter inte bara ska bedömas klara av kostnaderna för ett lån men också ha en buffert kvar i sin ekonomi.

FI:s fortsatta tillsyn får utvisa om liknande åtgärder bör föreslås även för konsumtionslån som ges av kreditinstitut, som exempelvis banker.

Bortsett från konsumentkreditinstitut och kreditinstitut finns det dock en juridisk gråzon i regelverket för andra aktörer som bedriver finansiell verksamhet.

Det gäller gräsrotsfinansiering, som peer-to-peer-lån och binära optioner, så kallade allt-eller-inget-optioner.

Källa: Finansinspektionen

ANNONS