Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
170214-vegobluff-416885_se.gp_1.jpg
Hamburgerkedjan Max får backning på reklam för "vegetarisk restaurang". Arkivbild.

Felix, Lidl och Max fällda för vegofusk

Tre livsmedelsföretag – Lidl, Max och Orkla Foods – kallade vissa produkter "vegetariska" i sin reklam, trots att de innehöll mjölk och ägg. De fälls nu avReklamombudsmannens opinionsnämnd som anser att marknadsföringen varit vilseledande.

Nämnden, branschens eget självregleringsorgan utan sanktionsmedel, lutar sig mot Livsmedelsverkets vägledning när det gäller förpackningar som märks "vegetabilisk" eller "vegetarisk". Ofta får det anses vilseledande om en ingrediens av animaliskt ursprung ingår i sådan mat, fastslår verket.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd underkänner nu tre formuleringar: Hamburgerkedjan Max som gjorde reklam för "en helt vegetarisk restaurang” på en musikfestival, Lidl som marknadsförde färdiga vegorätter samt Orkla Foods som märkte Felix frysta färdigmat "veggie” och "vegetariska lunchrätter”.

Mest läst