Felet ska inte drabba tillverkningen

ANNONS
|

I maj 2015 gick Volvo Cars ut med ett pressmeddelande om att 200 Volvo XC90 av årsmodell 2016 måste återkallas, då en felaktig montering av en kabel kunde leda till att sidokrockkuddar sattes ur funktion.

På onsdagen berättade GP om nästa smäll för Volvos juvel. Alla nya XC90 i Sverige och 10000 globalt återkallas på grund av en felkonstruktion i panelen kring en krockkudde, som kan hindra att den utlöses korrekt.

Men den här gången kom informationen inte från ett pressmeddelande, utan avslöjades av en amerikansk bilnyhetssajt, som tagit del av ett internt brev som Volvo Cars skrivit till försäljare i Nordamerika.

ANNONS

Att Volvo Cars inte själva informerat sina kunder tidigare förklarar företaget med att man inte var färdig med föreberedelsen av återkallelsen. Ett officiellt meddelande kommer gå ut den närmaste tiden. Alla kunder kan också vänta sig ett brev där de uppmanas att lämna bilen på verkstad.

- En skillnad var att återkallelsen förra gången var förberedd. Det finns regler för när man ska notifiera myndigheter och den här gången triggades det av att vi notifierade amerikanska myndigheter om problemet och då blev det mer publikt, säger Stefan Elfström, presstalesman för Volvo Cars.

Han påpekar också att felkonstruktionen i nya XC90 skiljer sig från de omskrivna problem som många stora biltillverkare haft med krockkuddar senaste året.

- Det är inget fel på själva krockkudden. Den kan inte utlösas av misstag och det är ingen fara med att köra bilen.

Men om man sitter längst bak i bilen har man inte det skydd man kan förvänta sig vid en krock?

- Det kan man säga.

Borde ni inte upptäckt detta innan bilen gick till försäljning?

ANNONS

- Det kan man tycka. Men det genomförs tester både under utvecklingsfasen och efteråt. Det här är nåt som kan uppstå när det är en helt ny bil. Men vi tar fullt ansvar för de problem som uppstår.

Volvo väntar sig inga stora störningar i leverans och produktion på grund av det upptäckta felet.

- Det blir väldigt marginellt. De bilar som står i hamn eller är på transport ska åtgärdas innan leverans. Samma åtgärd som görs i verkstaden gör vi i tillverkningen och när produktionen sätter igång igen efter sommaruppehållet är det åtgärdat i fabriken, säger Stefan Elfström.

Att Volvo återkallar bilar har hänt förr med andra modeller. Bland annat 8000 fordon 2013, på grund av batteriurladdning, 115000 2012 på grund av krockkuddeproblem och 14000 2011, problem med styrningen.

Men Stefan Elfström tycker inte att kunderna ska se det som något normalt.

- Det har ändå skett i begränsad omfattning.

Han tror inte heller att intresset för XC90 kommer svalna på grund av återkallelsen.

En genomgång som GP gjort visar också att andra biltillverkare, åtminstone sett till antal bilar, haft långt större problem, ofta av mycket allvarligare art.

Åtskilliga tiotals miljoner bilar har återkallats av de stora tillverkarna bara senaste året. Framförallt är det relaterat till japanska Takatas återkallande av mer än 30 miljoner felkonstruerade krockkuddar som kan explodera och har orsakat minst åtta dödsfall.

ANNONS

Fakta: Några stora återkallelser

* Juli 2015 Fiat Chrysler återkallar 1,4 miljoner bilar. Mjukvaran måste uppdateras för att förhindra hackerattacker, sedan IT-experter visat att de kan fjärrstyra bilen.

* Juli 2015 Honda återkallar 4,5 miljoner bilar, varav 1000 i Sverige. Fel i krockkuddar från Takata.

* Juli 2015 Toyota återkallar 625000 Prius. Mjukvarufel kan få bilen att stanna.

* Maj 2015 Elva miljoner bilar från Toyota, Honda och Nissan återkallas. Krockkuddar från företaget Takata kan explodera och sprida splitter. Flera dödsfall har kopplats till felet.

* Oktober 2014 Toyota återkallar 1,7 miljoner bilar. Fel relaterade till bromsförmågan.

* September 2014 Ford återkallar 850000 bilar i USA. Krockkuddar riskerar att inte utlösas som de ska.

* September 2014 Audi återkallar 70000 fordon, varav 1400 i Sverige. Fel i bromsservon kan göra att föraren måste trampa betydligt hårdare på pedalen för att få full verkan.

* Juni 2014 Toyota återkallar 2,3 miljoner bilar. Fel i krockkuddarna kan orsaka brand.

* April 2014 Toyota återkallar 6,5 miljoner bilar. Rattvridningar kan skada krockkudde, säten kan fastna.

* Mars 2014 GM återkallar 1,5 miljoner bilar, då sidokrockkuddar riskerar att inte utlösas.

* Februari 2014 Toyota återkallar 1,9 miljoner Prius. Mjukvarufel kan göra att bilen plötsligt stannar.

ANNONS
ANNONS