Telekombolaget Nokia redovisar en förlust för andra kvartalet. Arkivbild.
Telekombolaget Nokia redovisar en förlust för andra kvartalet. Arkivbild.

Nokias resultat styrker branschkris

Nokias svaga resultat är en ny bekräftelse på nätbolagens djupa kris och fler besparingsprogram väntar, enligt branschanalytikern Bengt Nordström:

ANNONS
|

Nokia redovisar en nettoförlust på 726 miljoner euro, eller 6,9 miljarder kronor, för andra kvartalet. Motsvarande period förra året redovisade koncernen en vinst på 336 miljoner euro.

Det justerade rörelseresultatet minskade till 332 miljoner euro under första kvartalet, jämfört med 649 miljoner euro i fjol.

Kursen dök 5 procent på förmiddagen.

Krisande bransch

Parallellen till krisen inom Ericsson är uppenbar, enligt Bengt Nordström. Marknadens intresse för de båda bolagens produkter är helt enkelt inte tillräckligt. Inte ens introduktionen av de nya 5G-näten om 4–5 år kommer att förändra situationen dramatiskt, tror han.

ANNONS

- Jag kan inte se något på horisonten som tyder på att marknaden kommer att växa. 5G är i grund och botten en uppgraderingsaffär som inte kommer att skapa nya operatörer eller en komplett ersättning av nät. Det kommer inte att bli ett så stort lyft som när 4G introducerades, säger han.

Nätbolagen blir inte heller de stora vinnarna på utvecklingen av sakernas internet (Internet of things, IoT), anser han.

- Det är svårt att se hur det kommer att skapa stora intäkter för industrin. Företeelser som IoT, molnet och big data (enorma databaser) gynnar framför allt IT-industrin och de stora konsultbolagen.

Kostnadsbesparingar

Allt detta kokar samman till fler rationaliseringar och personalnedskärningar, enligt Bengt Nordström.

Nokia ska göra kostnadsbesparingar på motsvarande drygt 11 miljarder kronor till och med 2018 och även Ericsson har aviserat om ökade nedskärningar.

ANNONS

- De räcker inte med att skära i kostnaderna med förhoppningen att det snart kommer tillväxt. Bolagen måste titta mycket djupare än så, säger Nordström.

Nokia - två bolag som blev ett

Förra året köpte Nokia franska Alcatel-Lucent för motsvarande 145 miljarder kronor. Köpet skapade en jätte med över 100000 anställda.

Sedan mobiltelefonverksamheten såldes till Microsoft 2014 är Nokias kärnverksamhet tillverkning av nätverkslösningar.

Men man är nu på väg tillbaka som mobilmärke genom ett varumärkes- och licensavtal med ett nybildat bolag, HMD Global som ska tillverka mobiltelefoner och surfplattor i Nokias namn.

ANNONS