EU:s finanskommissionär Pierre Moscovici gör sig redo att föreslå en omsättningsskatt för digitala storbolag. Arkivfoto.
EU:s finanskommissionär Pierre Moscovici gör sig redo att föreslå en omsättningsskatt för digitala storbolag. Arkivfoto.

EU vill beskatta nätjättar

Ett skattesystem för 2000-talet, är vad EU-kommissionen kallar sitt väntade förslag om hur världens nätjättar ska beskattas där de tjänar sina pengar. Oron är samtidigt stor för att åtgärderna ska reta upp USA – mitt under hotande handelskrig.

ANNONS
|

- Den digitala revolutionen har vänt upp och ned på våra ekonomier. Med de här förslagen skapar vi ett skattesystem för det 21:a århundradet, säger EU:s finanskommissionär Pierre Moscovici när han presenterar förslagen på en presskonferens i Bryssel.

Som väntat handlar det om två förslag.

Det första är en framtida reform av företagsskattereglerna, för att möjliggöra att vinster registreras och skattas där företagen har "betydande interaktion" med sina användare.

ANNONS

Det andra är en tillfällig skatt på de viktigaste digitala verksamheterna som i dag undgår beskattning i EU. Kommissionen ser framför sig intäkter för EU-länderna på fem miljarder euro om den treprocentiga skatten skulle tas ut.

Anti-USA?

Alla är dock inte förtjusta i tanken på att beskatta stora nätjättar som Google och Facebook.

- Jag frågar mig om det är bra att lansera en mekanism som framför allt leder till beskattning av amerikanska bolag, under tiden som vi hotas av ett stålkrig, säger exempelvis Luxemburgs premiärminister Xavier Bettel till franska tidningen Le Monde.

EU-kommissionen betonar dock att det inte handlar om någon "anti-USA"-lag, som ska ses som ett svar på USA:s hot om stål- och aluminiumtullar.

- Vi riktar inte in oss på något land eller något företag. Den här nya skatten är helt i enlighet med WTO-reglerna och det finns ingen koppling mellan det här och utvecklingen på handelsområdet, hävdar Moscovici.

ANNONS

Oeniga länder

För att dagens förslag ska bli verklighet krävs dock enighet bland samtliga medlemsstater i EU.

Förutom i länder som Luxemburg och Irland, där flera av nätjättarna av lågskatteskäl har lagt sin europeiska verksamhet, finns stark skepsis mot förslaget även i till exempel Sverige.

- Vår utgångspunkt är att det här är en global fråga och den bör ju därför i första hand lösas på global nivå, sade finansminister Magdalena Andersson (S) till TT häromdagen.

Bryssel, TT:s korrespondent

Fakta: EU:s digitalskatt

Den digitala sektorns omsättning beräknas av EU ha ökat med 14 procent sedan 2011, vilket kan jämföras med 0,2 procent för traditionell industri och 3 procent för it- och telekombolag. Samma beräkningar visar att traditionella bolag i snitt betalar en skatt på 23 procent i EU, medan digitala bolag i snitt har en skatt på 9,5 procent.

EU-kommissionen vill i väntan på en internationell uppgörelse inom OECD använda en tillfällig EU-modell för att beskatta digitala bolags omsättning i EU-länder.

Skatten skulle gälla digitala företag som tjänar pengar på användardata och annonser, som Facebook, Google och Twitter. Men den ska även omfatta digitala tjänster som Airbnb och Uber. Däremot vill EU-kommissionen ge undantag för medier, gräsrotsfinansiering, digitala handelsplatser för finanstjänster eller digital försäljning av annat innehåll, som Netflix, Spotify eller Amazon.

Bara stora företag skulle omfattas, med en global omsättning på minst 750 miljoner euro och en omsättning i EU på 50 miljoner euro. Förslaget är att skatten till att börja med ska ligga på 3 procent på omsättningen, vilket beräknas dra in 5 miljarder euro per år i skatt till EU.

Källa: EU-kommissionen

ANNONS