"Ett jobb på Volvo blir två någon annanstans"

ANNONS
|

Dagen efter att SKF visar bekymrade nedåtpilar för fordonsindustrin i Europa säger Volvo Cars att de ska anställa 1300 personer för att möta efterfrågan på sin nya XC90.

Nyheten är koncentrerad till Volvo och inte till branschen som helhet, enligt Mikael Wickelgren, doktor i företagsekonomi, verksam vid Handelshögskolan i Göteborg och Högskolan i Skövde.

Europas bilindustri har haft det milt sagt trögt under långt tid. Ryssland har tidigare varit ett glädjeämne, men där faller marknaden nu också i spåren av konflikten mellan Ryssland och Ukraina.

- Men tittar vi på enskilda biltillverkare finns det de som har det rätt okej, en del som har det ganska bra och en hel del som inte har det så kul alls. Just nu hör Volvo Cars till de som inte tyngs så mycket av att Europa är trögt och Ryssland faller, säger Mikael Wickelgren.

ANNONS

Ökad efterfrågan

Volvo har en ökad efterfrågan på sina produkter, främst i kraft av att man vidmakthåller sina positioner i Europa, och ökar kraftigt i Asien, främst Kina.

- XC90 är en produkt som går hem i tider som dessa. Kina är en marknad som gillar den här bilen, en annan är USA där Volvo tappat de senare åren. Men XC90 är en modell som går hem i USA, säger Mikael Wickelgren.

Trots att bilen inte tillverkats och de potentiella kunderna inte kunnat provköra den tror inte Mikael Wickelgren att Volvos satsning är våghalsig.

- Nu snackar vi en helt ny bil på allvar, med ny grundarkitektur, ny plattform och ny motor. De har visat upp den och har redan fått in beställningar. Och den har ett stort marknadsintresse.

Han beskriver läget nu som ett "window of opportunity", ett fönster som är öppet under en relativt kort tid efter en produktlansering. Då gäller det för Volvo att möta upp med tillgång på bilen, medan den stora efterfrågan finns.

- Om man inte tar möjligheten att producera nu kommer kunderna tröttna och vända sina blickar åt ett annat håll. Det inte så djärvt som man kanske tror. Det är ett måste. Och jag tror inte det är någon högoddsare att det här nog kommer gå ganska bra.

ANNONS

En fördel för Volvo Cars, enligt Wickelgren, är att XC90 har, med tanke på biltypen, relativt sett liten klimatpåverkan.

- Tar man på sig de klimatsmarta glasögonen är väl inte tvåtons suvar och stadsjeepar klockrena, men det hindrar inte att folk efterfrågar dem. Vad Volvo och andra försöker göra då är att hyfsa klimatpåverkan. Och för att vara en tvåtons stadsjeep så får man ju ändå mena på att Volvo XC90 kommit rätt långt med att reducera den negativa klimateffekten. Den är en av de minst usla du kan ha i den här kategorin.

Fler jobb

Han påpekar också att de 1300 nyanställningarna som planeras i Torslanda lär blir långt fler för Västsverige.

- I runda slängar kan man säga att vad en biltillverkare sysslar med genererar lika mycket jobb till. Då räknar man bara de direkta underleverantörerna. Varje jobb i bilindustrin ska multipliceras med någonstans mellan 2,0 och 2,5. Så ett jobb på Volvo blir totalt två jobb till någon annanstans.

I grunden för att våga göra den stora nyanställningen ligger ett nytt flexiblare arbetstidsavtal, där Volvo Cars snabbare kan ändra i de anställdas arbetstider.

- Det där är definitivt en trend i branschen, säger Wickelgren.

Företagen försöker åstadkomma en avtalsmässig ram för att kunna växla upp och ner beroende på hur konjunkturen utvecklas på månads-, eller kvartalsbasis, utan för stora omställningar.

ANNONS

- Det är väldigt vikigt för en industriell aktör som Volvo Cars att ha ett avtal som medger ett spelrum för plus och minus i produktionen. Det är absolut en viktig komponent.

ANNONS