Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
160424-femgbuss-264024_0.jpg
Den här förarlösa minibussen kommer att rulla runt Kista centrum under Kista Mobility Week nästa vecka. Enligt Ericsson är det första gången den nya 5G-tekniken ersätter föraren i en buss.

Ericsson kör förarlös buss i Kista

Få saker är lika heta som förarlösa fordon just nu. Över hela världen diskuterar teknikbolag, billtillverkare och politiker hur den nya tekniken ska utformas i framtiden. Den svenska nätjätten Ericsson visar i nästa vecka att det går att köra en förarlös minibuss med den kommande 5G-tekniken.

Den som får syn på den lilla vita eldrivna minibussen utan förare runt Kista centrum i nästa vecka ska inte bli förskräckt. Ericsson har koll på bussen via ett 5G-nät (finns ett testnät i Kista) som skickar en bildström och position från bussen till ett kontrollcenter i närheten.

Smarta transporter - Det är flera saker vi vill testa. Först och främst hur det går att koppla upp automatiserade bussar mot vårt testnät. Vi vill testa våra trafikledningsssystem och datan de fångar upp. Vi vill visa på fördelarna för passagerarna, för bussoperatörerna men framför allt för städerna som är en viktig målgrupp. Hur ska de planera en effektivare transportmiljö med hjälp av smart kommunikationsteknik? säger Jenny Lindqvist, chef för Intelligent Transport Systems på Ericsson till TT.

Det pågår intensiv forskning runt om i världen om tekniken i de kommande förarlösa eller autonoma bilarna och det forskas också mycket om hur människor reagerar när fordonen kommer farande. Teknikjättar som Apple och Google ligger långt fram liksom flera biltillverkare i Europa och USA.

Vem äger datan?

En av stötestenarna är vem som ska äga datan som produceras när fordonen går i trafik. De kan användas för marknadsföring, de kan användas i billtillverkarnas egna informationssystem medan många hävdar att de tillhör föraren/ägaren.

- Vår tydliga ståndpunkt är att datan inte ägs av Ericsson. I vårt samarbete med Volvo Cars ägs datan från de bilarna av Volvo och de bestämmer hur den ska användas. Men det är en intressant frågeställning och det första man måste komma överens om är hur man ska dela säkerhetskritisk data, säger Jenny Lindqvist.

De första kommersiella 5G-näten väntas inte vara på plats förrän runt år 2020. Redan 2018 ska dock Ericsson och Telia bygga testnät i Stockholm och Tallinn.

Mest läst