Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
170914-autoliv-529860_se.gp_1.jpg
Jan Carlson, vd Autoliv. Arkivbild.

En verksamhet ska bli två för Autoliv

Bilsäkerhetsjätten Autoliv förbereder en delning av bolaget. Beskedet fick aktien att lyfta över tio procent.

Autoliv undersöker möjligheterna till en styckning. De två affärsområdena Passive safety och Electronics skulle då bli två självständiga börsbolag, med fokus på olika marknader.

Uppgifterna fick aktien att rusa på börsen. Inledningsvis steg den 11 procent, men backade sedan tillbaka något under förmiddagen.

- En delning förtydligar strukturen, vad bolaget håller på med. Och det frigör också möjligheter för båda delarna, säger Hampus Engellau på Handelsbanken.

Olika verksamheter

Passive safety är den del av företaget som berör system för krockkuddar, rattar och säkerhetsbälten. Försäljningen uppgick 2016 till 7,9 miljarder dollar, cirka 64 miljarder kronor.

Affärsområdet Electronics som bland annat består av aktiva säkerhetssystem som radar till fordonsindustrin och kameror med mörkerseende hade i sin tur hade under samma år en försäljning på 2,2 miljarder dollar.

"Under det senaste årtiondet har verksamheten inom Electronics vuxit och mognat", skriver Autolivs vd och styrelseordförande Jan Carlson i en kommentar.

"Vi har i dag två åtskilda, framgångsrika verksamheter med sin egen, unika affärslogik. Vi är övertygade om att det är dags att de båda, var och en för sig, får maximera sin potential", fortsätter han.

Låg värdering

Hampus Engellau tycker att Electronics verksamhet har kommit lite i skymundan i Autolivs kostym, och det har gjort att Autoliv inte värderas lika högt som bolag med motsvarande verksamhet.

Han pekar på att marknaden för både hård– och mjukvara till självkörande bilar kommer att växa kraftigt de kommande åren.

- Där är Electronics väl positionerade. Man talar om att den skulle kunna bli en lika stor som marknaden för airbags, säger han.

Mest läst