"En retrobil hade varit enkelt"

ANNONS
|

Sedan Thomas Ingenlath blev Volvo PV:s designchef förra våren har alla intervjupropåer fått svaret att han vill ha någonting att visa upp först. Nu är vi där.

Efter smygvisningen i Torslanda i slutet av augusti, och presentationen på bilsalongen i Frankfurt för ett par veckor sedan har biltidningarnas lovord haglat över Volvos konceptbil: "Det starkaste vi sett från Volvo på över ett decennium." "Ingen trist vanilj – en Volvo som väcker begär." "Den snyggaste Volvon sedan P1800."

Hur ser du på reaktionerna?

- Det har varit överväldigande. Jag har varit med om många presentationer i mitt liv, av showbilar och riktiga bilar, men aldrig fått så stora reaktioner. Många tyckte nog att det vi visade var något oväntat.

ANNONS

Vad har förvånat dig mest?

- Att folk tog till sig bilen fastän vi inte gjort något spektakulär designexperiment, som dörrar som öppnas åt något annat håll. Det vi gjort är ju att gå tillbaka till klassisk skönhet, skala ned – och inte göra något överdådigt.

Var det några reaktioner du förväntat dig, som aldrig kom?

- Jag hade nog väntat mig att fler människor skulle fråga: "vart har den fyrkantiga Volvon tagit vägen? Vi hade älskat att se det komma tillbaka." Jag hade förberett mig för den diskussionen. När vi visade upp ett lockbete, en bild som vi läckte ut på internet, för att ställa frågan "vilket märke kan det här vara?" så såg jag till min glädje att en kommentar var "den är lite kantig – det kan var en Volvo". Och en modern tolkning av de fyrkantiga bilarna från 70 och 80-talet finns i den här bilen. För den har en väldigt upprätt och rak struktur, och ett tydligt bakparti.

Men den kommer aldrig nå kunderna?

- Peter Mertens (Volvo PV:s produktutvecklingschef) sa: "jag ser ingen anledning till att vi inte ska bygga den en dag". Men det är inte mitt svar. Vi byggde inte den här bilen var inte för att säga: "vore det inte trevligt att göra en sportbil i framtiden?" Utan för att visa vilka designidéer vi jobbar med, och visa vilken look våra nya bilar kommer att ha.

ANNONS

Är det inte frustrerande att inte bygga bilen, med tanke på det mottagande den fått?

- Det senaste året har vi jobbat intensivt med den kommande XC90, och andra kommande bilar, och jag kan garantera att vi inte lovar mer än vi kan hålla när vi visar upp konceptbilen. Vi kommer att kunna leverera på den sensationseffekten på våra vanliga bilar. Om du gillar den här bilen och skulle vilja köpa den, så är jag säker på att du kommer att hitta en Volvobil under de närmaste tre åren som väcker samma begär – även om det inte är en tvådörrars sportbil.

Vad var det som lockade med jobbet som designchef på Volvo?

- Jag har alltid känt dragning till varumärket. Volvo har ett så starkt och positivt arv. Det finns en stor utmaning i att skapa hur en modern Volvo kan se ut, att hitta hur vi kan ta Volvos arv in i framtiden.

När jag växte upp var Volvobilar fyrkantiga, och inget för den som gillade design. Vad var din uppfattning om Volvo när du växte upp?

- Jag har en annorlunda bild. I Tyskland där jag växte upp lockade Volvo en mer intellektuell målgrupp, folk med hög utbildning. Den hade något nedtonat över sig. I dag är de som kör en bil från den tiden något av en stilikon. Alla designers jag jobbat med tidigare har pratat om de här fyrkantiga lådorna som Volvo gjorde, och hur coolt det hade varit att göra en sådan i framtiden. Det finns en stor dröm i det bland designers. Så, här i Sverige var det en bil för alla, men där hade Volvo en mycket mer speciell ställning.

ANNONS

Skulle du kunna använda lådformen i en modern bil?

- Det hade varit lätt att göra en fyrkantig retrobil. Men finns inget värde i det, för att visa var vi står i dag. Därför gör vi det inte. Men de raka linjerna kan översättas till ett modernt formspråk, så som vi visat med konceptbilen. Man måste hitta något nytt, inte återupprepa historien. Om man går till Volvomuseet om 50 år, så ska man se utveckling och inte samma sak som återkommer hela tiden. Då hade vi varit ett dött företag. Det håller inte.

De största trenderna i bildesign just nu?

- Det finns vissa saker som är avgörande för alla biltillverkare, som hur man tar hand om all information i bilen, hur man presenterar all elektronik. Det är en stor fråga för alla. Att definiera sitt märke är också viktigt. Och där ser man märken som hittat sin väg och andra märken som måste återupptäcka sig själva. Och Volvo, som är i ett läge där det handlar om att komma ut med nästa generation bilar och röra sig mot ett nytt mål.

Är det här med att definiera sitt märke något som blivit viktigare?

- Ja. Ta säkerhet till exempel. Förr definierades det av fysiska saker. Man kunde se på stötfångarna. Det behövdes inte mycket design för att berätta för folk att bilen var säker. I dag är det annorlunda. Det är all elektronisk utrustning som gör bilen säker. Det är inget man ser med blotta ögat. Det är något som designavdelningen måste skapa.

ANNONS

Innebär det att designen spelar en större roll?

- Förr kunde vissa märken bygga sin succé tack vare sin motor. Så är det inte i dag. Samma sak med vissa kvalitetsfrågor – folk förväntar sig att bilen är pålitlig och håller hög kvalitet. Där kommer designen in. Och så är det med alla industrier som nått upp till en viss nivå. Man visar vem man är och vill vara med de saker man omger sig med, därför blir design viktigare för allting.

Tiden från idé till produkt är väldigt lång i din bransch. Vad innebär det?

- Det var en av sakerna som lockade mig till just bilindustrin. Det garanterar en viss tid för reflektion. Vi är inte i modeindustrin, där saker blir daterade så fort. Jag vill hålla på med kvalitetsdesign som lever länge. Se hur det är med mobiltelefoner. De var tvungna att komma upp med någonting nytt hela tiden. Men det har förändrats. När de började göra kvalitetsdesign och koncentrerade sig på funktion, så behöver de inte ändra design hela tiden längre.

Vad är den största utmaningen för Volvo de närmaste åren?

- Den största utmaningen är att vi måste göra allting rätt. Vi måste få vår nästa produkt helt rätt. Alla som jobbar här är helt medvetna om att detta är vår chans, möjlighet och utmaning. Om vi inte gör rätt nu, så får vi ingen andra chans. Det gör reaktionerna på konceptbilen extra sköna att ha med sig, att vi fått signalen att vi är på rätt väg.

ANNONS

Om arbetet med nya XC90

"Designteamet har kommit så långt att ingenjörer och produktionsteam gärna skulle vilja att vi sa att vi är klara. Så att de kan bli klara med sitt jobb, så att produktionen kan komma igång. Så jo, designtiden för XC90 är ute."

Om kulturkrockar mellan design och teknik

"Våra designers måste förstå teknik. Annars kan man inte jobba inom fordonsindustrin. Och att hitta bra designlösningar medför inte alltid att man får som man vill. Man måste kunna kompromissa. Jag är van vid öppna, hårda diskussioner – här i Sverige är man lite mer artig."

Om inspiration

"Det är en process som pågår hela tiden. Jag har en klar bild av vad som är vårt arv. Det vi har i vårt museum är en byggsten. Designstudion är en annan. Hundratals idéer i våra datorer, skisser. Kommunikationen med våra designers. Bitarna kan lika gärna falla på plats när jag är ledig, när jag sitter på cykeln på väg hem. Det handlar om att fatta hundratals rätta beslut för att bilen ska förmedla exakt det budskap man vill."

FAKTA

Thomas Ingenlath

Ålder: 49 år.

Gör: Designchef på Volvo PV. Har jobbat med fordonsdesign i 22 år, och kom till Volvo PV från Volkswagenkoncernen för ett och halvt år sedan.

ANNONS

Bor: Hjuvik.

Familj: Fru och tre barn 6, 5 och 3 år.

Fritid: Friluftsliv tillsammans med familjen. Tycker om att cykla och vandra.

ANNONS