En bra chef lockar när unga söker jobb

En bra chef och trevliga arbetskamrater – det är avgörande när nya akademiker väljer jobb. – Det ställer oerhört stora krav på dagens chefer och arbetsgivare, säger Svante Randlert, kompetensrådgivare på Academic Work.

ANNONS
|

Resultatet framkommer i en ny undersökning bemannings- och rekryteringsföretaget gjort tillsammans med TNS Sifo. I den listar nästan sju av tio akademiker i början av sin karriär ett bra ledarskap som viktigaste faktor när de väljer arbetsgivare.

– Chefen är otroligt viktig när du är i början av din karriär. Det är chefen som till stor del styr din utveckling, förklarar Svante Randlert.

Och en bra chef är enligt undersökningen uppmärksam, positiv, planerande och motiverande. De nya akademikerna förväntar sig däremot inte att chefen ska vara bättre än dem på arbetsuppgifterna.

– En bra chef behöver inte vara specialist. Ofta gör arbetsgivare den bästa ingenjören eller juristen till chef - men att någon är bäst på ett ämne behöver inte betyda att man är en bra chef. I den rollen är det andra kompetenser som är viktigare, säger Svante Randlert.

ANNONS

De yngre generationerna kräver till exempel generellt mer feedback på sitt arbete.

– Ett medarbetarsamtal om året räcker inte längre, cheferna måste återkoppla mycket oftare. Åttio- och nittiotalisterna är uppvuxna med att få direkt återkoppling, inte minst genom sociala medier. Det är en utmaning för dagens chefer, förklarar Randlert.

Den cyniskt lagde kanske nu tänker att ungdomsarbetslösheten ju är hög och att få färdiga studenter står inför en situation där de kan välja och vraka bland chefer och arbetsgivare. Men det är inte hela bilden. Under de närmsta nio åren beräknas till exempel 1,6 miljoner svenskar gå i pension. Och redan i dag saknas det 60 000 ingenjörer, samtidigt som det på varje nyutexaminerad IT-utvecklare numera går i snitt 4,5 jobb.

När konkurrensen om rätt kompetens hårdnar blir det allt viktigare för företag och organisationer att locka till sig och behålla bra medarbetare.

– Alla arbetsgivare pratar om samma saker, trycker på samma egenskaper – med det är inte alltid de nya akademikerna tycker att de sakerna är de viktigaste. För att nå ut och locka till sig de rätta personerna måste arbetsgivarna nischa sig, välja ut vad de redan är bra på och bestämma vad det är de verkligen vill förmedla. Demografin tvingar fram föryngring i arbetslivet och det måste företagen anpassa sig till. Generellt har arbetsgivarna förstått att något måste göras - men de har inte börjat göra det ännu, förklarar Svante Randlert.

ANNONS

Förutom cheferna är också arbetskamraterna viktiga för de nya akademikerna. De vill bland annat ha bra stämning och möjligheter att utvecklas på jobbet och då spelar det naturligtvis stor roll vad de som redan jobbar i organisationen har att berätta.

– Flest ambassadörer vinner. Alla anställda är en del av arbetsgivarens varumärke, och om de trivs på jobbet kommer de att berätta det i omklädningsrummet eller på middagen, säger Randlert.

Bra lön och förmåner kommer först på fjärde plats när de nya akademikerna prioriterar. Men det betyder inte att man kan betala dem vad som helst i lön.

– Dagens akademiker vet vad de är värda. Men om du som arbetsgivare inte kan konkurrera med de högsta lönerna, kan du ändå locka till dig rätt kompetens genom att erbjuda mer mjuka värden, som ett gott ledarskap och goda utvecklingsmöjligheter, säger Svante Randlert.

ANNONS