Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

171215-hmforsaljningkommentar-582313_se.gp_1.jpg
Butiksdöden inom klädhandeln kommer att fortsätta, spår bedömare. Arkivbild

E-handel ritar om kartan för butikerna

H&M:s försäljningsras är inte förvånande, enligt en bedömare. I framtiden kan klädbranschen få vänja sig vid att den fysiska butiken är ett komplement till e-handel istället för tvärtom.

Andreas Svensson, e-handelsexpert på handelns analysfirma HUI research, tror att fler butiksstängningar är att vänta – inte bara för H&M utan i klädbranschen som helhet. Tillväxten för fysiska butiker inom kläder och skor pekar nedåt och tillväxten sker online, konstaterar han. Och även om utvecklingen pågått ett tag har branschen inte riktigt förstått hur omvälvande skiftet är:

- Det har gått så otrolig fort. För stora bolag tar det också längre tid att vända skeppet och hitta en ny riktning.

"Stormens öga"

Enligt Andreas Svensson befinner vi oss just nu "i stormens öga", vilket gör det svårt att bedöma effekterna. Flera faktorer samverkar: hushållen har det väldigt gott ställt just nu, och Sverige klarade sig också relativt väl från finanskrisen som i andra länder gav digitaliseringen en skjuts framåt. När högkonjunkturen tonar av kommer ytterligare en digitaliseringsvåg, tror han.

- Den stora drivkraften kommer att bli en stundande lågkonjunktur. Då vill konsumenterna göra ännu bättre köp i form av pris och kvalitet.

Måste uppdatera

Den fysiska butiken blir allt mer ett sätt att titta och skaffa information om produkter man är intresserad av – som man sedan handlar online. Andreas Svensson förvånas över att butikerna inte förändras mer med tanke på e-handelsrevolutionen. Om de vill behålla sina kunder måste de uppdatera sig

- Det har hänt förvånansvärt lite där i fråga om yta och innehåll.

Butikerna har fortfarande en stor roll att spela för många grupper, men för yngre är e-handel en mer självklar del. Och utvecklingen kommer att fortsätta, säger Svensson:

- Vi förutspår en kraftig nedgång i antal butiker de kommande åren.

Mest läst