Det är paket som säljer

ANNONS
|

Spotifys vd var en av huvudtalarna när temat var underhållning i mobilen på tredje dagen av Mobile world congress i Barcelona.

–I Sverige är Spotify populärt på samma sätt som Apples iphone, säger Daniel Ek när han försöker förklara för den amerikanske moderatorn Ralph Simon hur musiktjänsten fungerar.

USA är en av de marknader som återstår att erövra. Spotifys iphoneapp har fått lysande recensioner i amerikanska tidningar men tjänsten kan inte användas där ännu.

Många tror att Apple kommer att starta en liknande tjänst med strömmande musik.

Knyta kontakter

Det finns 7 miljoner Spotifyanvändare nu. De har tillsammans 100 miljoner spellistor. En genomsnittlig Spotifyanvändare har 15000 låtar i sitt Spotifybibliotek.

ANNONS

–Så mycket går inte att spara i en mobil. Det användarna är beredda att betala för är att få tillgång till alla sina spellistor i mobilen, säger Daniel Ek.

–Den som byggt upp ett stort musikbibliotek i datorn vill inte bygga upp ett nytt i mobilen.

Spotify är på mobilmässan inte bara för att tala utan också för att knyta kontakter med operatörer i olika delar av världen. Operatörerna är en del av paketeringen. Det är först när kostnaden för datatrafik är inbakad i priset som mobiltjänsten blir riktigt intressant.

En svårighet är att det inte räcker med ett paket.

Erik Huggers från BBC beskrev svårigheten att göra mobila tjänster tillgängliga för hela publiken när det finns en uppsjö av olika plattformar och mobilmodeller.

Olika målgrupper

Under den här mässan har de inte blivit färre utan fler, Samsungs Bada och Intel och Nokias MeeGo måste nu tas med i beräkningen för den som vill distribuera innehåll för mobila prylar.

Dessutom ska de olika paketen helst göras personliga, eller i alla fall vara olika för olika målgrupper.

–One size fits all gäller inte längre, säger Erik Huggers och berättar att BBC i april släpper flera nya mobilappar.

ANNONS

Dessutom har de planer på att göra hela sitt arkiv tillgängligt på nätet.

ANNONS