Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Deras app skapar ekonomisk översikt

Matkassar, gymkort, mobilabonnemang, streamingtjänster och elavtal. Den som har många återkommande betalningar kan lätt tappa kontrollen. Med appen Minatjänster ville Joakim Sjöblom skapa ordning och reda.

Joakim Sjöblom hade blivit antagen att få presentera sin affärsidé i teveprogrammet Draknästet. I programmet får entreprenörer visa upp sig för en grupp investerare och riskkapitalister. De så kallade drakarna, som har både pengar och kunskap om affärer, får sedan välja om de vill investera eller inte.

Joakim Sjöblom hade förberett sig noga och kände sig redo. Hans audition hade gått bra. Nu återstod bara mötet med drakarna och alla tv-kameror.
– Ett par veckor före inspelningen stod jag i matkön och skulle betala. Jag visste att jag hade några hundra på kontot, men nekades i kassan. Det visade sig att både bredband, Spotify och gym hade dragits sedan sist jag kollade saldot. Jag hade ingen aning om vilka datum eller med vilka belopp olika abonnemangstjänster drogs från mitt konto och kände att det borde gå att utveckla en tjänst som kunde ordna det, säger Joakim Sjöblom.

Han bestämde sig för att tänka om. Vad skulle hända om han tog sin chans i rampljuset att få presentera sin nya idé i stället?

Förslaget fick blankt nej. Han hade gått vidare från sin audition med en affärsidé som kretsade kring hårddiskförsäkringar och inget annat. Till slut lyckades han ändå övertala producenterna att tänka om.

– Efter min presentation fick jag investeringserbjudanden från fyra av fem drakar. Det var lite av ett uppvaknande. Då kände jag att jag var något på spåret. Jag erbjöds 900 000 kronor för 27 procent av bolaget, men efter programmet fick jag fler erbjudanden från externa investerare som jag valde att gå vidare med, säger Joakim Sjöblom.
 

Miljoner i kapital


I slutet av 2015, när tv-programmet hade sänts, hade Minatjänster.se fått ihop 2,2 miljoner kronor i kapital. Då också två medgrundare anslutit i form av entreprenören Jonas Karles och mjukvaruutvecklaren Marcus Lönnberg. Tillsammans satte de i gång att bygga den nya appen.

I dag fungerar det så att du, med hjälp av bank-id, ger Minatjänster tillåtelse att överblicka dina kontoutdrag hos din bank. I en lista får du reda på hur många abonnemangstjänster du betalar för varje månad och hur ofta du betalar för varje specifik tjänst. Du kan också få hjälp att säga upp abonnemang och byta exempelvis elavtal eller mobilabonnemang direkt i appen. Ditt bank-id fungerar som en slags digital fullmakt.

– Just nu säger vi ofta upp streamingtjänster och matkassar. Det är sådana tjänster som man kanske testar ett tag och sedan vill byta till en annan leverantör, säger Marcus Lönnberg.

Finns det kunder som är tveksamma till att ge er tillgång till deras bankuppgifter?
– Man behöver inte ansluta till banken om man inte vill, men en klar majoritet tycker att det är hela poängen. Vi värnar om kundernas integritet och är hårt bevakade av storbankerna som vi samarbetar med. Vi har många ögon på oss, säger Joakim Sjöblom.

De tre grundarna är överens om att bolaget haft bra tajming. Den så kallade prenumerationsekonomin har blivit allt vanligare bland svenska företag. I stället för att sälja en produkt eller tjänst för en engångssumma vill företagen gärna att vi ska betala varje månad. Det gäller allt ifrån musik till film och dataprogram. Även bilpooler och gym är belagda med en månadsavgift numera.

– Många företag tjänar ganska mycket pengar på att folk inte orkar sitta i telefonkö och säga upp en tjänst som de egentligen inte behöver, säger Joakim Sjöblom.
Antalet användare är just nu strax över 50 000 personer och tjänsten är helt gratis. Planen är att det ska fortsätta så. Företaget är inte lönsamt, men de säger sig inte ha bråttom.

– På sikt är det tänkt att vi ska kunna få pengar från elleverantörer eller andra när vi genererar en kund till deras bolag. Om du säger upp ditt elavtal hos Vattenfall och byter till Godel, till exempel. Då får vi ersättning från Godel, säger Jonas Karles.
 

Kommer inleda ett samarbete med ny aktör


Att konceptet kommer att fungera är de övertygade om. De är förtegna om detaljerna. Klart är i alla fall att bolaget inom en snar framtid ska inleda ett samarbete med en ny aktör, vilket kommer att utvidga tjänsten ordentligt.
– Utmaningen är att skala upp systemet från 50 000 till 1,5 miljon användare. Hela teknikteamet jobbar på det just nu. Det viktigaste av allt är att skapa säkra system. Vi prioriterar säkerheten högst av allt, säger Marcus Lönnberg.

Företaget: Minatjänster.se
Gör: Hjälper människor överblicka prenumerationstjänster och betalningar som sker via autogiro.
Startades: 2015.
Antal anställda: 14 personer.
Finansieras av: Tidigare finansiärer är Skaraborg Invest och Almi Företagspartner. Inom kort uppges en ny investerare vara på väg in.

Mest läst