De vill få tvätterierna att spara vatten

Grundarna av Mimbly brinner för vattenfrågor. Med sin Mimbox räknar de med att kunna minska vatten­åtgången vid en maskintvätt med 90 procent.

ANNONS
|

I källaren på Hotel Royal i Göte­ borg ligger högar med vita lakan och handdukar i väntan på att kas­tas in i de stora tvättmaskinerna. Här går ungefär 1,4 miljoner liter vatten per år åt till tvätt. Men till hösten är det tänkt att vattenför­brukningen ska sjunka drastiskt. Då inleder de ett samarbete med det nystartade företaget Mimbly.

Isabella Palmgren, som är en av grundarna, och hennes kollegor räknar med att hotellet ska kunna spara upp till 30 000 kronor per år i energi­ och vattenkostnader.

– När de siffrorna togs fram räk­nade vi med att spara 60 procent av vattnet de gör av med i dag. Sedan dess har vi tagit fram en ny prototyp, och med den kommer vi att kunna spara närmare 90 pro­cent, säger Isabella Palmgren.

ANNONS

HON OCH DANIEL COLUNGA, som är huvudägarna till Mimbly AB, träffades när de påbörjade mas­terprogrammet Entrepreneurship and business design på Chalmers. Isabella hade läst en kandidatexa­men i bioteknik och Daniel hade läst marknadsföring och statistik i Mexiko. De ville båda jobba mednågonting som känns meningsfullt och enades om att deras produkt skulle handla om vattenrening.

De började bolla olika idéer och kom fram till att tvättindustrin är en sektor som gör av med väldigt mycket vatten, samtidigt som det saknas fokus på just vattenrening. Produkten skulle vara enkel, ta lite plats och inte vara alltför dyr. Re­sultatet blev en låda som de kallar Mimbox som monteras på befintliga tvättmaskiner.

– När vattnet kommer ut ur maskinen går det in genom vårt system, och då kan vi mäta exakt hur smutsigt det är med olika parametrar. Därefter renas det i lådan och skickas in i maskinen igen. Så håller det på tills tvätten är klar, berättar Isabella.

VARKEN TVÄTTID ELLER resultat påverkas, vilket har mätts och kontrollerats med hjälp av olika instrument. Samtidigt drar lådan ner energiförbrukningen genom att den håller kvar en stor del av värmen i det återvunna vattnet som inte behöver värmas upp på nytt. Under våren har Mimbly tes­ tat och utvecklat en prototyp avlådan och nu är det dags att gå in i ett nytt skede. Under hösten kom­ mer ett samarbete med samman­lagt fyra pilotkunder att inledas.

ANNONS

– Utöver Hotel Royal är inget offentligt ännu, men det är flera lägenhetskomplex som har hört av sig och är intresserade. Dels för att de betalar för vattnet, det gör ju inte hyresgästerna. Dels ser de miljöaspekten i det. Vattenbris­ten börjar ju komma till Sverige och den har uppmärksammats mycket nu, så för dem är det ett smart sätt att tänka framåt, säger Isabella Palmgren.

DE KOMMER I första hand att rikta in sig på hotell, tvätterier och hyresvärdar. Finansieringen kom­mer att ske via ett månadskontrakt med kunderna, som innebär att de betalar en viss procentsats av summan som de sparar genom Mimbox. På så sätt förlorar de ingenting på att prova. Samtidigt är tanken att fortsätta att utvecklaprodukten tillsammans med kun­derna. Som nytt företag kan det annars vara svårt att vinna för­troende.

– Jag tror att den största utma­ningen är att få företag att vilja testa tekniken. De vill gärna ha en grej som de vet fungerar redan från början, säger Daniel Colunga.

Hur produkten kommer att tas emot på den svenska marknaden är svårt att förutspå. Även om svenskar är väldigt miljömedvetna är vatten och energi inte särskilt dyrt om man jämför med andra delar av världen. Men planen har hela tiden varit att även nå länder med vattenbrist.

ANNONS

– Målet är att komma utom­lands där det inte finns så mycket vatten. Om de kan återvinna 90 procent eller mer, så kan de tvätta i maskin även om de har brist på vatten. Och de behöver inte an­vända värdefullt dricksvatten till att tvätta, säger Isabella Palmgren.

Fakta: Mimbly

■ Omsättning: Siffror saknasännu.

■ Vinst: Siffror saknas ännu.

■ Ägarskap: Isabella Palm- gren, Daniel Colunga, Nicolas Maxant, Miguel Estruch, Chal- mers Ventures, Thordab AB.

■ Finansiering: Göteborg Energi miljöfondpris, Energi- myndigheten, Åforsk entre- prenörsstipendium, Chalmers innovationskontor, Venture Cup, Climate KIC.

ANNONS