Daddy får ny ägare

ANNONS
|

- Vi hade inga som helst planer på att sälja, men en sådan här chans får man bara en gång i livet, den säger man inte nej till. De spelar i en helt annan liga, säger Daddys vd Gustav Martner om affären med amerikanska Crispin Porter & Bogusky.

CPG har 900 anställda, en Nasdaqnoterad huvudägare och har sin bas i Miami i Florida och produktion i småstaden Boulder i Colorado.

Den amerikanska byrån har en särställning på den starkt växande marknaden för reklam i digitala och interaktiva kanaler, och den ser sig om en aktiv part i kundernas produkt- och affärsutveckling.

ANNONS

Daddy drogs igång år 2000 och har nu 55 anställda med kontor i reklambyråkvarteren på Vallgatan i Göteborg. Bland kunderna finns lastbilstillverkaren Scania, SAS, Posten och Telia Sonera.

- Vi var fem personer som började med hemdatorer och en begagnad fax. Det har hänt mycket sedan dess, säger Gustav Martner.

Nu köper den amerikanska webbjätten Göteborgsbyrån och ger den i uppdrag att vara huvudkontor i en europeisk satsning med högt ställda ambitioner. Det betyder att Daddy byter namn till Crispin Porter & Bogusky Europe.

- De har redan små servicekontor i London, Madrid och några andra ställen. Till att börja med tar vi väl över den verksamheten. Men på längre sikt skall vi kämpa för stora globala konton som vi kommer att sköta tillsammans. Vi tror att det kommer att innebära att vi växer rejält.

Tycke uppstod när Daddy anlitades som underleverantör i CPG:s stora digitala kampanj för Burger King.

Daddys grundartrio Gustav Martner, Jonas Hedeback och Björn Höglund har förbundit sig att arbeta kvar. De blir sannolikt förmögna på affären, men avslöjar inte hur stor köpesumman är.

- Men man skänker inte precis bort en lönsam byrå som man har byggt från början med sina egna händer, säger Gustav Martner.

ANNONS

ANNONS