Därför talar Volvo-chefen på FN-möte

ANNONS
|

Håkan Samuelsson var öppningstalare när runt 190 företagsledare och hållbarhetsexperter från omkring 100 olika företag och organisationer i går samlades i Volvohallen för att diskutera hur näringslivet kan bidra till en bättre, mer jämlik och klimatvänlig värld. Den nordiska delen av FN-nätverket Global Compact håller just nu tvådagarskonferens i Göteborg – och värden passade på att berätta om sin hållbarhetssatsning.

En miljon elektrifierade bilar

– För många börjar hållbarhetsarbetet med ett hållbarhets- eller miljöprogram. Vi har kommit fram till att vi måste ta det på större allvar än så. Det här ska inte vara ett separat program, utan en del av vår affärsstrategi, av våra utvecklingsprogram och cykelplaner för bilar, säger Håkan Samuelsson till GP.

ANNONS

Volvo har i dag två konkreta mål på miljöområdet – år 2025 ska det finnas en miljon elektrifierade Volvobilar på vägarna, samtidigt som biltillverkningen ska vara klimatneutral. I det förstnämnda målet ingår även de laddhybrider som Volvo redan i dag säljer. Den första rena elbilen, en modell ur den mindre 40-serien, byggd i Kina, ska Volvo presentera 2019.

Det är ingen slump att satsningen sker just nu – Håkan Samuelsson motiverar investeringarna med att intresset för elbilar ökar, samtidigt som batterierna blir billigare och laddningarna räcker längre än tidigare.

"Det tekniska konceptet inte moget"

– Att vi inte gjort det här tidigare beror på att det tekniska konceptet inte varit moget, man har inte fått ut den räckvidd i kilometer som krävs och kostnaden har varit för hög. Man hade mycket väl kunnat göra en miljövänlig bil tidigare, men om man säljer 100 per år blir det ändå ingen effekt – du måste kunna göra bilarna på en sådan kostnadsnivå att människor också har råd att köpa dem. Det är därför vi inte gjort den här satsningen tidigare - inte för att det skulle innebära några enorma investeringar, säger Håkan Samuelsson.

Utöver ökad lönsamhet och nya affärer hoppas han att Volvos uttalade hållbarhetstanke också kan locka nya talanger till bolaget.

ANNONS

– För att attrahera de människor vi vill ska jobba här i framtiden är det väldigt viktigt att vi är ett företag med ett högre syfte, förutom att tjäna pengar, säger Håkan Samuelsson.

Även om efterfrågan på elbilar ökar, fortsätter intresset för större, bensindrivna, inte så klimatvänliga, bilar ligga väldigt högt - det märks inte minst i Volvos försäljningssiffror. Suvarna XC60 och XC90 står i dag för mer än hälften av Volvos försäljning.

Trögt nå FN:s klimatmål

– Vi jobbar på en marknad och nu går utvecklingen mot att marknaden vill ha större, mer rymliga, bilar. XC-modellerna har blivit väldigt populära – det gör det desto viktigare att vi kan göra även den typen av bilar utan negativ miljöpåverkan. Då behöver vi elektrifiering, säger Håkan Samuelsson.

Global Compact jobbar för att hjälpa FN nå sina 17 hållbarhetsmål inom Agenda 2030 - ett av dem är att kämpa mot klimatförändringarna. På konferensen visade Henrik Madsen, från Global Compacts styrelse, att världen i dag är långt från att nå det målet.

Hur orolig är du personligen över klimatförändringarna?

– Det bidrar inte till att jag ligger sömnlös om nätterna. Det bästa sättet att konstruktivt bidra, är att ta det på allvar och utveckla mobilitet utan fossila bränslen. Vi kan inte lösa allt, men om vi gör elbilar har vi skapat förutsättningarna. Det gör vi för att vi ser en affärsmöjlighet, men vi gör det naturligtvis också för att vi är oroliga för klimatet på vår planet, säger Håkan Samuelsson.

ANNONS

Ambitionen: Bli större och mer miljövänliga

Volvo har, som bekant, slagit flera försäljningsrekord de senaste åren. Håkan Samuelsson ser inga tecken på att utvecklingen håller på att vända - och han tror inte att elbilssatsningen kommer påverkas negativt när högkonjunkturen klingar av.

– Bilförsäljningen följer den allmänna konjunkturutvecklingen. Om det händer något med det ekonomiska klimatet i Europa kommer bilförsäljningen gå ner. Då har vi på Volvo en viss fördel, eftersom vi inte är så stora – vi har en marknadsandel på mindre än två procent i Europa. Vår ambition nu är att bli större, med bättre, mer miljövänliga bilar - och den utvecklingen kan vi göra även om totalmarknaden backar, säger han.

Fakta: FN-möte i Göteborg

FN:s Global Compact är världens största initiativ för hållbart företagande. Det är frivilligt för företag att vara med.

De som väljer att vara med ska dock jobba för att hjälpa FN uppnå organisationens 17 mål för en hållbar utveckling till år 2030- bland dem finns till exempel att utrota fattigdom och hunger i världen, stoppa klimatförändringarna, minska ojämlikheten och ge alla tillgång till rent vatten och utbildning.

Konferensen i Göteborg pågår under två dagar. Bland företagen och organisationerna representerade finns SKF, Rädda Barnen, Handelsbanken, UNICEF, AB Volvo, Scania, Stena Metall, Chalmers och Göteborgs universitet.

ANNONS