Cooper & Gorfer - resande konstnärsduo

ANNONS
|

I ett litet krypin på Tredje Långgatan huserar Cooper & Gorfer. På en av väggarna hänger en stor tavla föreställande en kvinna i helsvart, med en ansiktsslöja som täcker allt utom ögonen. Hon vänder sig om i en rörelse som får henne att bli en virvel av svart tyg. Det är svårt att avgöra om det är ett foto eller en målad tavla. Just den stilen har blivit Cooper & Gorfers signum. Kraftig efterbearbetning med hjälp av Photoshop och olika kollagetekniker gör att deras foton sticker ut.

- Vi hittade tidigt ett eget uttryck som gjort att vi fått mycket uppmärksamhet redan från början, säger Sarah Cooper.

ANNONS

Hon kom till Göteborg från New York för ett antal år sedan och träffade Nina Gorfer från Wien, som var här på ett utbytesår, på Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK). De upptäckte att de trivdes med varandra och med lugnet i Göteborg. Sedan dess har de varit en oskiljaktig konstnärsduo.

- Det gick redan från början så lätt att arbeta ihop. Vi hade samma passion och vi var båda inne i en period i livet då man vågar ganska mycket, säger Nina Gorfer.

Ända sedan starten har de arbetat på samma sätt. Tillsammans väljer de ut ett land som de är nyfikna på. Väl där ber de människor de träffar att berätta en historia. Det kan handla om gamla folksagor, myter eller saker som pågår i landet. Berättelserna tolkas och blir till fotokonst med lite hjälp av en dator. Qatar, Island och Kirgizistan är några av de platser de har porträtterat i fotoböcker och utställningar.

En viktig princip i företaget är att de tillsammans äger allt de producerar.

- Det var vår policy redan från början. Det har gjort att vi slipper problem med avundsjuka och känslor av misslyckande som man kan få om den ena har framgång och den andra inte. Vi har all vår framgång och motgång tillsammans, säger Sarah Cooper.

ANNONS

Framgång har det blivit en del av, med uppmärksammade utställningar i bland annat New York, Berlin och på Hasselblad center i Göteborg.

Idag får man betala mellan 50 000 och 100 000 kronor för att få en Cooper & Gorfer på väggen. De är också flitigt anlitade av reklambranschen och har bland annat fotat kampanjer för Phillips.

Ungefär hälften av arbetstiden läggs på kommersiella uppdrag, och hälften på den egna konsten. Ofta är det de kommersiella uppdragen som finansierar de konstnärliga projekten.

- Vi måste ha kommersiella uppdrag för att dra in pengar. Ibland kan den typen av arbete ta över helt och man kan inte lägga den tid man skulle vilja på konsten, säger Nina Gorfer.

Det har dock inte bara nackdelar att splitta sitt fokus mellan konstnärligt och kommersiellt arbete.

- Man kan behöva distans till konsten. Ibland blir man väldigt insnöad på det, på ett narcissistiskt sätt. Då kan det vara väldigt bra att jobba efter någon annans vision, säger Sarah Cooper.

Cooper & Gorfer fotar också en hel del mode och deras bilder har synts i flera av de stora modemagasinen.

- Mode ger inte särskilt bra pengar, men ofta mer kreativ frihet och intressanta jobb. Men ibland kan det kännas lite som om man ska vara tacksam för att man får göra de jobben, säger Sarah Cooper.

ANNONS

Att man som konstnär ska vara tacksam och beredd att jobba för väldigt lite pengar är en attityd de stötte på ofta i början av karriären.

- I början var man helt naiv. Man kände sig utvald och blev så tacksam.

Nu tackar vi nej till saker med en orealistisk budget. Ska vi jobba gratis så har vi ju en massa egna projekt, säger Sarah Cooper.

Nina Gorfer fyller i:

- Med konst är det ju så att man hade gjort det ändå, även om man inte fick betalt. Den passionen är lätt att utnyttja.

Undervisning om affärstänkande, sälj och företagande är något som de båda saknade på HDK.

- Under utbildningen uppmuntras man att vara en självständig människa med egna visioner och projekt, vilket stämmer väldigt väl med att driva företag. Men det är ingen som talar om hur man faktiskt gör för att driva företag och få ordentligt betalt, säger Nina Gorfer.

Själva är de nöjda med att ha lyckats kombinera konst och entreprenörskap.

- Vi har hittat en balans som gör att vi kan försörja oss på det vi älskar utan att behöva kompromissa för mycket, säger Sarah Cooper.

Våga välja andra vägar-titta inte för mycket på hur alla andra i branschen gör.

Skaffa mentorer som kan stötta dig, gärna inom ett annat område än ditt eget-t.ex. inom marknadsföring eller från affärsvärlden.

Håll fast vid det du vill göra, även om det inte lyckas i början.

Lita på att ditt uttryck håller.

Det underlättar väldigt att jobba vid sidan om för att dra in pengar.

Försök att hitta extrajobb där du får användning av din konstnärliga teknik.

Gör: Fotokonst, reklam och modefotograferingar.

Antal anställda: 2

Plats: Tredje långgatan

ANNONS