Maersk Tankers, där Søren Skou är vd, köper göteborgsrederiet Broströms.
Maersk Tankers, där Søren Skou är vd, köper göteborgsrederiet Broströms.

Broströms säljs till Maersk

ANNONS
|

Søren Skou, vd i Maersk Tankers och styrelseledamot i huvudbolaget A.P. Möller Maersk A/S, har bråttom till planet på Säve efter mötet med svenska medier i Göteborg i går.

- Jag måste hem till kontoret i Köpenhamn och utöva "damage control" (skadebegränsning), säger han. Jag måste förklara varför en del av verksamheten i Köpenhamn skall flytta till Göteborg.

Søren Skou berättar att han räknar med att ett 25-tal tjänster från Köpenhamn kommer att flyttas till Göteborg.

- Men en del av Broströms verksamhet utomlands kommer i gengäld att flyttas till Köpenhamn, säger han.

Under de senaste tio åren har rederibranschen, som så många andra, varit utsatt för en rad strukturaffärer med det vanliga mantrat: större spelare vinner över mindre.

ANNONS

Affären mellan Broströms och Maersk Tankers har två huvudkomponenter som gör den möjlig.

Ett: Broströms ägare har en pessimistisk grundsyn på branschens möjligheter de närmaste fem åren. De ser osäkerhetsfaktorerna rada upp sig.

- Vi ser hur USA för första gången använder mindre bensin än de gjort tidigare, Trenden går mot mindre bilar och jakten på alternativa energikällor är intensivare än någonsin, säger Broströms vd, Lennart Simonsson.

Han är en av Broströms storägare. Samtliga A-aktieägare är eniga om att de vill sälja och initiativet till försäljning kommer från dem.

Två: A.P Möller-Maersk vill att dotterbolaget Maersk tankers skall utvecklas och växa eftersom Maersk förväntar sig en ökning av efterfrågan på transporter av energi.

- De närmaste 25 åren kommer kol, olja och gas att stå för mer än 80 procent av världens energiförbrukning, säger Søren Skou. Förnyelsebar energi står för två procent av världens förbrukning. Världen kan inte leva utan olja.

Søren Skou ger Lennart Simonsson rätt i en osäkerhetsfaktor: Nästa år kommer ett stort tillskott av nybyggda fartyg att öka konkurrensen ännu mer.

Just därför, och även på grund av andra osäkerhetsfaktorer, är det värdefullt att ha ett av världens största rederier, A.P Möller-Maersk A/S, med 120 000 anställda bakom ryggen.

ANNONS

- Det finns ju ett stort reservkapital om det behövs, säger Søren Skou.

Budet till Broströms aktieägare är på 57 kronor per aktie, vilket värderar Broströms totala aktiekapital till 3,62 miljarder svenska kronor.

I november förra året köpte Broströms huvudägare Arvid Svensson Invest AB på sig stora mängder Broströmsaktier till priser runt 53-54 kronor per aktie.

- Vi tycker att det är väldigt billigt. Vem som helst kan räkna ut att det är en oerhörd substansrabatt i bolaget, sa Arvid Svenssons vd Fredrik Svensson den gången, till tidningen Privata Affärer.

Nu är Fredrik Svensson, med styrelseplats i Broström AB, en av de A-aktieägare som drivit fram den här affären. När han förklarar varför är han noga med att säga att det är som investerare i Arvid Svensson Invest han uttalar sig:

- Dels uppstod affärsmöjligheten, och då får man gripa tillfället i flykten, dels är det ett sådant läge på börsen nu, med neddrivna kurser, att det nog finns andra affärer att göra som är bättre.

Så vilka affärer är det?

- Har du något förslag?

Maersk Tankers och Broström

ANNONS