Branschexpert: "Frågan är var bilarna ska tillverkas"

ANNONS
|

Nyheten om Nevs jätteorder i Kina kom som en stor överraskning – men ändå inte.

- Det är en hård och god julklapp för Fordonsverige, men den viktiga frågan är var bilarna ska tillverkas. Att skeppa karossdelar till Kina kommer säkert att ge en del arbetstillfällen. Men det är inte säkert att det kommer att få något större genomslag i de svenska leverantörsleden, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.

Att Nevs bygger ny bilfabrik i Tianjin i Kina är väl känt för Fordonskomponentgruppen. Det är också där Nevs elbilar kommer att slutmonteras, konstaterar Sidahl.

- Jag förmodar att det är kinesiska leverantörer som främst kommer i fråga. Att man skulle importera svenska fordonsdelar till Kina är mindre troligt med tanke på att Kina har väldigt höga importtullar. Men för svenska leverantörer som redan finns på den kinesiska marknaden kan det naturligtvis få betydelse, säger han.

ANNONS

Sedan kan svenska specialkomponenter komma att skickas till Kina.

Nevs bilfabrik i Kina ska stå klar 2017 och orden på 150000 bilar fram till år 2020 är en bra produktionstakt.

- Då är det leveranser till Kina som kommer i första hand. Det har talats om att Nevs ska bygga elbilar för svenska och europeiska marknaderna, men när det kommer att ske och om de bilarna kommer att byggas helt i Trollhättan är mer oklart.

- Men att Nevs är med i den stora kinesiska satsningen på elbilar är väldigt positivt, säger han.

Hur många arbetstillfällen Nevs stororder kommer att föra med sig är mer oklart. Det kommer att behövas fler ingenjörer, och redan i dag är det brist på teknisk kompetens i landet.

Med inhyrda ingenjörer och konsulter sysselsätter Nevs i dag 600 personer. Och enligt vad Nevs tidigare meddelat behöver bilföretaget rekrytera upp till 50 personer fler i månaden – med tyngdpunkt på ingenjörer.

För så sent som en vecka sedan sade Nevs vd Mattias Bergman till TTELA att fabriken i Tianjin ska användas som en ren monteringsanläggning där merparten av bilarna ska produceras.

– Det beror på att Kina är så mycket större och att det handlar om en annan volym. Bilarna ska produceras till tre fjärdedelar i Trollhättan och sedan skeppas till Kina, sade han till TTELA.

ANNONS
ANNONS