Bra för mat – sämre för elektronik

För matbutikerna går det hyggligt, bland annat på grund av höjda priser. Men för andra delar av detaljhandeln går det sämre. Hemelektronik har det tufft på två fronter.

ANNONS
|

Hittills i år har detaljhandeln ökat med 1,5 procent, enligt Statistiska centralbyrån och företaget HUI Research.

–Det är en bit kvar till vår prognos på 2,0 procent. Men det är fullt möjligt att nå dit, nu hänger det på julförsäljningen, säger Carin Blom på HUI Research.

De branscher som haft det tufft i år är bland annat hemelektronik, bokhandeln och skohandeln. Även på begagnatmarknaden backar hemelektronik, enligt Blockets begagnatbarometer.

–Försäljningen av kläder och särskilt skor är så väderberoende. I september var det fortfarande varmt. Allting har blivit lite förskjutet. Vi får se hur det gått i oktober, säger Carin Blom.

ANNONS

Även sport- och fritidshandeln ligger kvar på minus i år.

–Sporthandeln hade ett fantastiskt år i fjol så där är jämförelsetalen tuffa.

Med höstens intåg har fokus flyttat till heminredning. Möbelhandeln ligger på plus 1,4 procent hittills i år.

Dagligvaruhandeln, det vill säga livsmedel och det vi handlar på Systembolaget, har hittills ökat med 2,7 procent.

Bakom det ligger inte bara prisökningar utan också ett ökat matintresse, tror Carin Blom.

Detaljhandelns omsättning ökade i september med 2,0 procent jämfört med samma månad i fjol, mätt i löpande priser. I fasta priser och kalenderkorrigerat ökade försäljningsvolymen med 1,6 procent.

Sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,8 procent i löpande priser. Dagligvaruhandeln ökade med 2,2 procent.

Hittills i år ökade dagligvaruhandeln med 2,7 procent och sällanköpsvaruhandeln med 0,5 procent.

Källa: SCB och HUI Research (TT)

ANNONS