Trädgårdsmästare Henrik Andersson satsar på vattenträdgård.
Trädgårdsmästare Henrik Andersson satsar på vattenträdgård.

Bo grönt - uppstickare bland branschjättar

ANNONS
|

- Vi vill vara en fackhandelskedja, med bra kunskap som kan ge korrekta råd till kunderna. Då är det inte rätt att fokusera sig på det allra billigaste materialet, och göra avkall på kvaliteten, säger Bo grönts VD Johnny Holmberg.

Det är de två kedjorna Växtmästaren och Trädgårdsringen som nu har gått samman i en. Till skillnad från konkurrenterna är Bo grönt en så kallad frivilligkedja, där enskilda handelsträdgårdar går in som medlemmar i en ekonomisk förening. Med 80-talet medlemsbutiker kan priser pressas och utbudet breddas, eftersom den gemensamma inköpsvolymen blir större.

- Inköp och transporter blir billigare och framförallt möjliga. Att transportera växter från Holland till Boden eller Norrlands inland har varit hart när omöjligt tidigare. Där kommer kunderna att märka att sortimentet ökar. Men alla butiker får ett mer strukturerat, bredare och djupare utbud.

ANNONS

Att göra som konkurrenterna, och arbeta för att alla butiker ska se likadana ut och ha precis samma utbud, är inte aktuellt.

- Ofta inriktar sig detaljhandeln på likriktning, eftersom det är lättare när man ska kommunicera mot kunder. Men jag tror att vi har större fördel av att varje enskild butik får utveckla sina specialiteter.

Därför profilerar Bo grönt sig på just olikheterna inom kedjan, att de olika butikerna då kompletterar varandra och inte konkurrerar. På så vis kommer kedjan att ha medlemmar vars handelsträdgårdar är inriktade på exempelvis dammar, fruktträd eller egen odling.

- Som fackhandel är vår styrka att ha kunskapen och kunna hjälpa kunderna till rätta på ett helt annat sätt än de helintegrerade kedjorna, menar Johnny Holmberg.

Bo Grönts styrelseordförande, Göran Andersson, har själv ett gardencenter i Lidköping och han menar att friheten att vara sin egen, även inom kedjan, är viktig för många trädgårdsmästare.

- Som företagare vill man inte bli för hårt styrd, utan få forma verksamheten efter eget huvud.

Ett 80-tal butiker skyltar under våren om, till Bo grönt. Samtidigt får medlemmarna tillgång till ett gemensamt basutbud och annonsering. Ytterligare ett tiotal butiker är associerade till Bo grönt för inköp och liknande.

Bo grönt blir med sina 80 butiker den största kedjan, då konkurrenter som Blomsterlandet och Plantagen har omkring 35 butiker var. Bo grönts medlemsbutiker har dock betydligt lägre omsättning, mellan tre och 60 miljoner kronor.

ANNONS