Big data blir digital kristallkula

ANNONS
|

Tajitsu gör verktyg som samlar in och analyserar så kallad big data – massiva mängder av digitalt skapad information som kopplas samman så att mönster och samband blir synliga. I Tajitsus fall handlar det om att analysera data som genereras av kunder, för att förutsäga framtida beteenden.

–Det går att förutsäga nästan allt genom att analysera tillräckligt stora mängder data, säger Tajitsus teknikchef Nils Svangård.

Big data är ett enormt hajpat begrepp just nu. Tajitsu får, trots sin ringa storlek, förfrågningar från vitt skilda branscher över hela världen, och till och med från en och annan regering. Den typ av dataanalys de sysslar med användes bland annat av Obama i senaste presidentvalskampanjen för att kartlägga och mobilisera olika väljargrupper. Amerikanska mediehus och e-handelsföretag ligger också i framkant. I Sverige och övriga Europa är det betydligt färre som jobbar aktivt med big data.

ANNONS

–En revolution är på gång inom det här området och vi är bara precis i början, säger Klas Moberg, vd på Tajitsu.

Än så länge finns Tajitsus kunder i spelbranschen. Resan startade med ett företag som utvecklade en tjänst för statliga Svenska spel som kunde upptäcka spelare på väg in i ett spelberoende, med 95 procents träffsäkerhet.

Tekniken hade dock betydligt fler användningsområden än så. Den kunde till exempel användas för att se vad som får kunder att fortsätta spela, samt hur man kan göra för att få fler att stanna kvar. Nils Svangård och Klas Moberg insåg potentialen och Tajitsu föddes.

Idag finns ett stort amerikanskt kasino och ett internetbaserat lotteriföretag bland kunderna. I kasinofallet samlar Tajitsus mjukvara via kundernas medlems- och betalkort in vad kunderna spelar på, hur mycket de vinner och vad som beställs i bar och restaurang. En kund som till exempel börjar på rouletten, dricker whisky i baren och spelar för stora summor på kort tid matchas med tidigare kunder med ett liknande beteende.

–Det handlar om att hitta tvillingar. Systemet tittar efter andra som agerat på liknande sätt och vad de gjorde sen. Kring det byggs en statistisk modell som visar hur kunden kommer bete sig härnäst.

ANNONS

Förutsägelserna har en träff­säkerhet på mellan 80 och 95 procent. Verktyget kan förutsäga hur mycket en spelare kommer omsätta på ett år, med en felmarginal på ungefär 100 kronor. Det kan också med stor tillförlitlighet hitta kunder som är på väg att säga upp ett abonnemang eller en tjänst fyra till fem månader i förväg.

–Det öppnar helt nya möjligheter till proaktiv marknadsföring när man vet precis vad kunderna vill ha och när de är på väg att överge en, säger Klas Moberg.

Nu är planen att bredda sig till andra branscher, bland annat spås e-handelsföretag bli en stor kundgrupp.

–De måste nästan jobba med den här typen av analys för att vara konkurrenskraftiga och kunna individanpassa sin marknadsföring.

Även i fysiska butiker har man börjat jobba aktivt med det här, framförallt i USA. Genom smarta telefoner med wifi påslagen kan kundernas rörelsemönster i butiken spåras, det går också att se om kunden besökt någon av företagets andra butiker tidigare.

Möjligheterna att analysera och förutsäga beteende utifrån den enorma mängd data vi genererar varje dag är i det närmaste oändliga, enligt Nils Svangård.

–Är du inloggad på Google eller Facebook så ser de i princip allt du gör på nätet.Telefoner med wifi gör att de flesta är spårbara 24 timmar om dygnet.

ANNONS

Det är lätt att känna obehagskrypningar längs ryggraden och i takt med att tekniken gjort allt mer avancerad analys möjlig har en debatt om integritet blossat upp.

–Den här tekniken ger oändliga möjligheter och därmed följer ett enormt moraliskt ansvar. Det är en fråga som både vi och våra kunder måste jobba med, säger Klas Moberg.

Att det skulle gå att stoppa utvecklingen tror de inte på. Big data-analys är här för att stanna.

–Det kommer att ligga till grund för allt fler beslut. Google, Facebook, Yahoo – tillgång till information är ju vad allt handlar om. Den som har störst mängd data och förmåga att analysera den vinner, säger Nils Svangård.

FAKTA

Tajitsu

Vad: Start up-bolag som utvecklar verktyg för analys av stora mängder data. Ägt av Chalmers innovation.

Var: Bas i Göteborg med säljkontor i Afrika, Asien och Nordamerika.

Antal anställda: 9

ANNONS