Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Bättre koll på webbkunden

Att synas på Google och få många klick räcker inte. - Det intressanta för ett företag är vad besökarna gör och vad det leder till, säger Max Wimnell.

Allt fler företag försöker nå sina kunder genom egna kanaler, på Facebook, Instagram, bloggar, i kundtidningar och nyhetsbrev, i stället för genom traditionell annonsering.

På företagens marknadsavdelningar riktar man också allt oftare in sig på "Content Marketing".

Det handlar om att skapa en relation med kunderna genom att ta reda på vad potentiella kunder är intresserade av och ge dem den informationen, även om det inte handlar direkt om produkten.

- Vi ska fråga oss vad våra kunder är intresserad av att köpa i tidningskiosken, i stället för att fokusera på vad vi vill ha sagt om vårt företaget eller vår produkt. Mer använda oss av journalistikens metoder, göra en klassisk nyhetsvärdering, som Petra Hansson, på Rivista sammanfattade det, när branschen diskuterade trenden på IT Solutions Expo i Göteborg nyligen.

Som ett lyckat exempel beskrevs Granngården, som satsat systematiskt på dessa två trender senaste fem åren och lyckats få 860 000 kunder till sin kundklubb. Numer kommer 65 procent av deras kunder genom företagets egna kanaler.

- Men många företag satsar fortfarande rätt mycket pengar på vad de tror och anar. Man måste veta vad olika kanaler ger för effekt. Ofta mäter man besöksstatistiken redan, men analyserar inte statistiken ordenligt. Att bara räkna antal klick på webbsidan är som att ha en butik och bara räkna antalet besökare, istället för de som handlar, säger Max Wimnell.

Han är en av delägarna i Göteborgsföretaget Be Better Online, ett av flera företag som de senaste åren skapat en ny nisch, genom att hjälpa företag att analysera kunddata.

Företaget har vuxit från 0 till 20 anställda på fyra år, tack vare deras kunders ökade behov av att till exempel följa en bloggbesökares väg till ett köp.

På kontoret vid Stigbergsliden står diplomen från de anställdas Google-certifikat uppställda på rad. En slags kvalitetsstämpel som här är mer värd än akademiska examen. SEO, konverteringsoptimering, affiliate-marknadsföring, och Google Adwords självklara begrepp när de ska hjälpa företag att locka kunder.

Vd Carl-Gustav Öberg beskriver sig som en självlärd webbnörd.

- Det är en utmatning att rekrytera i den här branschen. Akademisk utbildning är värdefullt, men allt vi gör utvecklas otroligt snabbt och man måste ha ett brinnande intresse för att hänga med. Därför rekryterar vi framför allt de duktiga självlärda nördarna, snarare än välutbildade akademiker, säger vd Carl-Gustav Öberg.

De beskriver hur företag kan betala Google från några ören till 150 kronor per klick för att du som potentiell kund ska se deras annons högst upp på sidan när du googlar.

När du söker på företagets specifika produkt som "billigare lån", eller "billiga flygstolar", där det är hård konkurrens om ordet, blir dina ögon värda mycket pengar.

Att hamna högt i den vanliga söklistan handlar däremot inte om pengar utan om tekniska kunskapen kring hur du får webbsidan att uppfattas som bäst i Google.

Be Better Online har dock gått ett steg vidare och jobbar förutom med sökoptimering även med strategisk rådgivning och webbutveckling för att ge skräddarsydda lösningar för att få företag "att tjäna så mycket pengar som möjligt."

FAKTA: Be Better Onlines råd till företag

Börja mäta alla kanaler (ill exempel webbsida, Facebook, Instagram och Google).

Ofta finns datan redan, använd de data som finns.

Ha koll på vilka kanaler som ger effekt och var beredd att byta strategi.

Google är inte viktigast för alla.

När man satsar på en ny kanal där måste man först ha koll på siffrorna för att kunna jämföra effekten.

Vad besökarna gör är det intressanta.

MER FAKTA: Be Better Online

Grundat 2009

Huvudkontor i Göteborg+ kontor i Stockholm

Omsättning 2012/13: 13,6 miljoner kronor, (8,9 för 2011/12, 4,6 för 2010/11)

Resultat efter skatt 12/13: 212 000 kronor

Vd: Carl-Gustav Öberg

Bild - 2
Mest läst