– Målet ska vara en lansering i god tid innan Black Friday i november i år, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital med fokus på e-handel, till DI Digital.
Enligt honom håller den amerikanska e-handelsjätten på och söker och rekryterar personal med e-handelskompetens.
Apoteas och Adlibris grundare är av samma uppfattning, skriver tidningen. Han uppger att en rad rykten är i schvung om ett hemligt projekt i Stockholm och en lansering under våren.
Nordisk satsning trolig
Hans Otterling, partner på riskkapitalbolaget Northzone, tror att Amazon kommer att göra en nordisk satsning med ett gemensamt lager.
–De kommer att gå in i Sverige, Danmark och Finland samtidigt och erbjuda fri hemkörning och leverans nästa dag, säger han till DI Digtal.
Amazon har sedan länge funnits i Storbritannien och i Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna och Spanien.
Stressar e-handeln
Amazons troliga intåg på den svenska marknaden stressar delar inom den svenska e-handeln, där det för närvarande pågår en stor konsolideringsvåg.
De e-handlare som inte erbjuder egna produkter kan få tuff konkurrens om svenska bolag vänder sig till Amazon för att skaffa sig nya kunder via marknadsföring på Amazon.
Amazon med säte i Seattle i USA, har en omsättning på 1,1 biljon kronor och gjorde ett rörelseresultat på över 32 miljarder kronor.
Grundaren Jeff Bezoz rankades av Forbes i veckan som världens rikaste man, med en förmögenhet på nära 925 miljarder kronor.