Allt fler unga skaffar mopedbil

ANNONS
|

Flera kända bloggare och ungdomsidoler har skaffat sig mopedbil och försöker överträffa varandra i superlativer om de små bilarna. Bland förarna syns även 16-åriga Tilda Olsson från Tjörn. Fordonet har gått i arv från hennes kusin till hennes bror. Själv fick hon ta över den förra sommaren och är väldigt nöjd.

– Den är jätterolig att köra och mycket mer praktisk än en vanlig moppe. Om det är dåligt väder så blir man inte blöt och kall. Och det är bekvämare att skjutsa någon i en moppebil än på en moppe.

Hon berättar att hon brukar köra den till skolan men också till fritidscentret om hon ska träffa kompisar på kvällarna.

ANNONS

– Det är väldigt praktiskt att ha den. Om jag inte kan ta buss och ingen kan köra mig så är det jättebra. Det bästa är att ha den på sommaren, för då har jag inget busskort. Så om jag vill åka och bada är det jättebra med moppebil.

Prislappen är dock saftig. En mopedbil kostar uppemot 160 000 kronor, lika mycket som en fullvärdig bil. Men för bil krävs att föraren är 18 år och har körkort med B-behörighet. För att köra mopedbil räcker det att vara 15 år och ha körkort för EU-moped. Förra året såldes 362 mopedbilar i Sverige, ett ganska blygsamt antal kan tyckas, men det är en ökning med 26 procent jämfört med året innan.

–Det är lika billigt att köra mopedbil som att köra moped men man sitter skyddad mot regn och rusk och man sitter säkrare. Man slipper trängselskatt och fordonsskatt, fordonet behöver inte besiktigas, säger Grund.

Föräldrar som köper mopedbil till sina barn tycker de åker säkrare än på mopeden och att de kan ta sig till fotbollsträningen eller ridhuset i alla väder utan att föräldrarna behöver skjutsa dem.

Enligt Lars Harlin, vd på Dealy Sweden, är det främst föräldrar i förortsområden och på landsbygden med stora avstånd och dålig kollektivtrafik som köper mopedbilar till barnen.

ANNONS

–Jag tror föräldrarna tycker det känns mer tryggt när barnen kör mopedbil än att de ska vänta länge på bussen eller köra hem i mörkret på mopeden.

Harlin tror att de dyra priserna beror på att bilarna ännu tillverkas i relativt små serier och att de byggs med kostsam teknik för att bli små, lätta men ändå krocksäkra. Han tillägger att de har väldigt högt andrahandsvärde vilket gör att värdeminskningen inte blir särskilt stor.

Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket, ser både för- och nackdelar med mopedbilarna.

–De är ju inte alls så säkra som vanliga personbilar, säger han, De har inga luftkuddar och inte lika krocksäkra karosser. Men de är å andra sidan mycket säkrare än tvåhjuliga mopeder och elcyklar, som oftast är alternativet för 15–17-åringarna. Risken att köra omkull är väl närmast obefintlig och man sitter ju mycket mer skyddad än på tvåhjulingen.

Trafikverket har inte sett någon ökning av antalet olyckor med mopedbilar när antalet ökat.

–Men vi följer utvecklingen, säger Strandroth. Vi hoppas att de som kör mopedbil håller sig borta från vägar där bilarna kör 100 kilometer i timmen. Mopedbilen är ett fordon för glest trafikerade vägar med lugn trafikrytm.

Källa: Moped- och motorcykelbranschens riksförbund

ANNONS

Fakta: Mopedbil

För att köra mopedbil krävs AM-körkort, samma körkort som för EU-moped

Högsta tillåtna motoreffekt är 4,0 kilowatt (5,4 hästkrafter),

Högsta tillåtna hastighet är 45 km/h.

Mopedbilar får framföras på alla vägar utom motorväg, motortrafikled eller cykelbana

Mopedbil är befriad från fordonsskatt och trängselskatt.

Normalförbrukningen ligger på ca 0,3 liter diesel per mil.

Alla mopedbilar har utrymme för två personer

För mopedbil finns inget krav på vinterdäck.

Mopedbilar behöver inte genomgå årlig kontrollbesiktning.

Mopedbilar ska vara registrerade och måste ha en bakre registreringsskylt

Bilarna är utrustade med trepunktssäkerhetsbälten.

ANNONS