Alla ska kunna börja plugga när som helst

Den digitala utbildningsrevolutionen är här, skriver Gustav Martner och tillägger att den inte kommer att producera de belästa rebeller vi behöver så länge den leds av multinationella företag.

ANNONS
|

Likt många med fyrtioårskrisumgicks jag för ett par månadersedan med drömmenom att börja studera. Ni vet – förverkliga den där drömmenom yrkestitelnman aldrig fick,eller bara trotsigt fördjupa sig i någotobskyrt akademiskt område och kunnaorera om det tills intresseklubben antecknatihjäl sig.

Jag insåg dock snart att min idé omatt bli kandidat Martner inte alls var såsnabbt genomförbar som jag hoppats.De flesta antagningar till kursutbudetgörs månader i förväg – dessutom ärvägen till ett giltigt högskoleprovsresultatlång för oss som passerat bästföre-datum med vårt gamla resultat.Från anmälan till att faktiskt skrivaprovet pånytt snackar vi månadersväntan om man har otur och missat ettanmälningsdatum, och sedan kommeralltsåansökningsperioden pådet. Jaginsåg att min fyrtioårskris skulle varaöver när jag eventuellt skulle ha kommiti gång med min drömutbildning.

ANNONS

Lösningen pådenna sorgliga sitsfanns, som såofta, en googling bort.Jag valde ett digitalt universitet. Efteratt ha scrollat igenom det enormakursutbudet påbörjade jag en utbildningi statistik och en i programmering.Det tog cirka tvåminuteratt komma i gång och nu, efter någraveckors studerande närhelst andan fallerpåär jag supernöjd med modellen.Att plugga lite här och där via laptopoch mobiltelefon är rätt optimalt.

Företagen som erbjuder den härtypen av onlineutbildningar är digitalaplattformsföretag precis somYoutube, Spotify och Facebook. Deerbjuder innehåll till en global publik i en enorm skala, vilket ger stora fördelar:Utbildningarna blir billiga förstudenten trots att stora pengar gåttin i att skapa dem. Kalkylen går ihopeftersom det är tusentals elever i detdigitala klassrummet. Fenomenet kallasför Massive Open Online Courses(MOOC) och företagen i den härbranschen heter saker som Coursera(som har 30 miljoner registreradeanvändare), edX (14 miljoner) ochXuetangx (9 miljoner). Själv går jag påUdacity som hittills examinerat 18000studenter i sina såkallade “nanodegrees”-program.

Helt utan mänskligt liv är inte denhär utbildningsmodellen trots att detmesta kursinnehållet består av videooch automatiskt rättade övningsuppgifter.Vid kursstarten påmin programmeringskurstilldelades jag enlivs levande mentor som jag kan chattamed och fåhjälp av, inlämningarnakommer att bedömas av icke-robotiseradelärare och klasskamrater kanman hänga med i diskussionsforumen.Statistikkursen är dock helt automatiseradeftersom den, till skillnad frånprogrammeringskursen, är helt gratis.

Men hur kan en kurs vara heltgratis? Ja, ofta erbjuder de digitalauniversiteten kurser som är betalda avföretag som vill att fler ska lära sig justderas teknik eller som har intresse avatt leda in studenterna pånågot somgynnar dem – till exempel erbjuderFacebook kurser i marknadsföringmed sociala medier. Himla fiffigt.

ANNONS

Men naturligtvis är inget gratis häri världen. I och med plattformiseringenuppstår som vanligt ett demokratiskthot. De digitala plattformsföretagen skalar upp sin verksamhet globalt köra över gamla och tröga institutionermed sin tillgänglighet, bättre användarupplevelseoch oslagbara prisvärdhet.Samtidigt brukar deras rovdriftkapitalistiskaDNA såsmåningomavspegla sig rejält i innehållet oavsettvilka fina värdeord de slänger sig med.Det är således ingen vild spekulationatt privata digitala universitet kommeratt undvika att utbilda i kritiskttänkande som skvätter ofördelaktigtpåderas investerare, ägare och samarbetspartners.Därmed missar vichansen att ge kunskapstörstigamänniskorett robust och kritiskttänkande kring de orättvisa ochmiljöförstörande ekonomiskastrukturer som vi alla är en delav och måste förändra.

Jag hoppas därför att jagvid nästa ålderskris kommeratt kunna välja påmängderav offentligt finansieradeMOOCs. Alla medborgareborde närsomhelst kunnalanga fram sitt mobilabank-id, logga in påvalfrittsvenskt universitet och genastpåbörja valfri utbildning.Ledd av kritiskt tänkande lärare. Detär orimligt omodernt med en annanordning.

Den digitala utbildningsrevolutionenär nämligen redanhär, men sålänge det är globalamultisar som leder den kommerden inte att producera de belästarebeller vi behöver.

PLUS:Käpphäströrelsen.En galopperandegräsrotsrörelse avoch för hoppigabarn. Googla det!

MINUS:Har ni märkt attamerikanernaersatt pistolemojinmed engrön vattenpistoli Iphonen?De riktigapistolerna ärdock fortfarandetillåtna.

ANNONS